Ber om krisemidler til markedsføring
Det sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist. Det er særlig euro, amerikanske dollar og japanske yen som har styrket seg. I tillegg har den norske kronen over tid vært svak, en situasjon som ikke ser ut til å endre seg med det første.
– Konsekvensen av disse to forholdene til sammen er dramatisk når Norge skal markedsføre seg som reisemål i utlandet. Hele 25 prosent av vår kjøpekraft faller bort, og synligheten reduseres tilsvarende, sier Almquist.
NHO Reiseliv har derfor sendt brev til regjeringen ved nærings- og handelsminister Sylvia Brustad og finansminister Kristin Halvorsen der det bes om at tapet av kjøpekraft til markedsføring kompenseres – til sammen 50 millioner kroner.
– Et av norsk reiselivs største problem er at vi er for lite kjent. I en situasjon med finanskrise og uro er det av overordnet betydning for norsk reiseliv at vi ikke sakker akterut i kampen om kundene, sier Almquist.
NHO Reiseliv har i samme brev bedt regjeringen styrke markedsføringen av Norge som reisemål her i Norge med 10 millioner kroner.
– Norge er vårt viktigste marked, og vi vet at stadig flere nordmenn vil velge Norge som ferieland i år. Det er også viktig for våre bedrifter, og ekstra muskler bak markedsføringen her hjemme er derfor viktig for at trenden skal forsterkes og for at nordmenn for alvor skal få øynene opp for Norge som ferieland, sier Almquist.
Selv om den svake kronekursen ernegativfor mulighetene til å profilere Norge i utlandet, håper NHO Reiseliv den også vil lokke til seg nye grupper av turister.
– Norge er kjent som et høykostland,menmed dagens valutasituasjon er dette bildet endret. Det gir nye muligheter til å trekke til oss gjester, og dette understreker viktigheten av å opprettholde en god markedsføring og gjøre det norske reiselivsproduktet kjent, avslutter Almquist.