Begynnelsen på slutten?
Vi kan raskt slå fast at reiselivet ikke har lagt seg på sotteseng. Vi har ildsjeler i Norge med fantastiske produkter og mange mennesker som står på for at turisten i Norge skal trives. Reiselivet har nok til dels funnet andre kanaler. Selv er jeg medlem av flere hyggelige grupper på facebook der det dukker opp tilbud fra både den ene og den andre innen bransjen. Noen er fine tilbud til meg som privatperson – jeg tar jo også ferie. Andre legger bevist eller ubevist igjen tips om saker man faktisk kan ta tak i å skrive om, både på http://www.rykogreis.no/ og på http://www.hotellmagasinet.no/.
Om messa har blitt for dyr for bransjen har vi ikke grunnlag til å påstå, men flere aktører vi snakket med på Lillestrøm fortalte det at flere og flere hadde innsete at man ikke fikk value for money på denne messen.
Når mannen i gata kommer på messen i ettermiddag og i helgen kan det skje at messen endrer karakter og det kommer fram så mange gode tilbud til gjestene at man derfor blir fornøyd likevel, men dette betviles. Mange går på denne messen for å hente seg katalogene til de store for å planlegge sommerferien. Nå kommer katalogene for sommeren før jul så mange har allerede bestemt seg og behøver ikke dra til Lillestrøm. Og drar de dit finner de ikke de store med katalogene. Vi fant verken Ving, Star Tour eller Apollo på Lillestrøm. Vi vet et både irene og engelskmennene sliter etter finanskrisen og de var heller ikke på plass og vi så ingen hollendere der. Lego-land har hvert år vært godt synlige med opptil flere store figurer av de kjente klossene, men i år var de borte. Det samme var Liseberg og Gøteborg.
Tre store hotellekjeder var på plass. First og Thon hadde et samarbeid om en stor stand. Og Best Western hadde egen stand. I tillegg var flere hoteller representert på standen til sine regioner. Jeg er av den oppfattning at hotellene burde vise seg fram på en messer, men på en messe som gir så dårlig rammer som det Reiseliv gir i år har man lite eller ingen ting å gjøre.