Scandic lover å satse i distriktene

Rica-hotellene i distriktene har ingenting å frykte, sier Scandic-sjef Svein Arild Steen-Mevold.

Publisert Sist oppdatert

Etter Scandics kjøp av Rica-kjeden har deler av turistbransjen. Inkludert NHO Reiseliv, fryktet at flere av Ricas mange distriktshoteller vil bli nedprioritert av de nye eierne.
Bakgrunnen er at Scandic så langt har satset mest på storby- og flyplass-hoteller, mens mange av Rica-hotellene ligger på steder uten de store turistvolumene, skriver VG.

Overfor avisen sier Scandics Norges-sjef Svein Arild Steen-Mevold imidlertid at det er liten grunn til bekymring. Kjeden vil opprettholde floraen av distrikthoteller når den overtar 64 av Rica-kjedens overnattingssteder.
Blant de 64 Rica-hotellene Scandic overtar er hotellene i Grimstad, Elverum, Dombås, Nordfjordeid, Harstad, Karasjok og en rekke andre småbyer og tettsteder. Flere av dem er lokale «fyrtårn» med særpreg som i seg selv trekker turister - som skifer-hotellet på Oppdal, Rica Seilet hotell i Molde, Rock City i Namsos og Hotel Bergstaden på Røros.

- Bak vårt oppkjøp av Rica-hotellene ligger et strategisk ønske om å bli landsdekkende, og jeg forsikrer at vi kommer til å ivareta den distriktsprofilen Rica Hotels og Jan E. Rivelsrud har bygget opp, sier Scandic-sjefen til VG.

Rica-hotellene i utkant-Norge vil komplettere Scandics hotellportefølje, sier han. Scandic-ledelsen er fullstendig klar over at Norge trenger gode hoteller også utenfor de store byene for å kunne utvikle seg som turistland.

Scandic-sjefen er selv fra Mosjøen, og sier turismen i Nord-Norge ikke ville vært der den er i dag uten Ricas satsing i landsdelen.

Scandic skal også la hotellene videreutvikle sin lokale profil, ikke minst på kjøkkenet.

- Selv om Scandic ikke har noe å skamme seg over på matfronten, erkjenner vi at enkelte Rica-hoteller har vært bedre enn oss. Det har kundene sagt, så da stemmer det.

Samtidig skal kjeden styrke samarbeidet med Jamie Oliver. Den første Jamie's Italian åpner snart på Scandic Anglais på Stureplan i Stockholm, og i vår skal kjeden offentligjøre hvilket Oslo-hotell som blir først ut med britens nye a-la-carte-satsing.