Går sammen for bærekraftig palmeolje

Skal jobbe for bærekraftig og sertifisert palmeolje, men Rema 1000 nekter å bli med.

Publisert Sist oppdatert

Bedriftene i initiativet forplikter seg til kun å benytte palmeolje som er bærekraftig produsert. På den måten ønsker bedriftene i initiativet å forhindre at produksjon av palmeolje bidrar til ødeleggelse av regnskog. Bedriftene ønsker også å jobbe for enda strengere standarder for bærekraftig produsert palmeolje.

Erklæringen ble fredag presentert for klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H).

•    Innen 2016 skal palmeoljen være bærekraftig produsert eller sertifisert av den internasjonale foreningen Roundtable on sustainable palm oil (RSPO).

•    Innen 2019 skal man fase ut bruken av palmeolje eller gå over til segregert eller sporbar palmeolje.

Bedriftene vil også arbeide for å få strengere standarder i den internasjonale bransjeforeningen. Spørsmålet er om merkelappen «bærekraftig» som brukes i dag, er dekkende.

 Initiativet er drevet av NHO Mat og Drikke.

 - Innen utgangen av 2015, skal den palmeolje som benyttes være bærekraftig produsert eller sertifisert ifølge kriteriene til Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Initiativets medlemmer vil jobbe for kontinuerlig forbedring av RSPOs standarder. Selskapene skal gradvis og innen utgangen av 2018, fase ut bruken av palmeolje, eller gå over til segregert eller sporbar og bærekraftig produsert palmeolje, og kunne dokumentere fremdrift årlig, sier Dag Kjetil Øyna, direktør for næringspolitikk i NHO Mat og Drikke

Det har vært splittelse blant aktørene bak initiativet. Rema 1000 nektet å skrive under på erklæringen fordi kjeden ikke synes den var ambisiøs nok. De ønsket sporbarhet helt fram til plantasjen.

– Her er vi uenig med NHO og sammenslutningen fordi de åpner for segregert palmeolje, altså blandet palmeolje som man ikke helt kjenner opphavet til, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til E24.

Klimaministeren ville ikke be bransjen om å strekke seg ytterligere nå.

– Det er kjempebra at Rema 1000 er enda mer ambisiøse, for all del. Men det er viktig at vi ikke går oss vill i ulike standarder, sier Sundtoft.

Regnskogfondet er glade for initiativet fra næringslivet, men nøler med å kalle RSPO-sertifisert palmeolje for bærekraftig, fordi man med denne standarden ikke forhindrer avskoging

Erklæringen fra næringslivet om å legge press på RSPO for å skjerpe kriteriene, imponerer ikke.

Nordic Choice er eneste hotellkjede som ha skrevet under på erkæringen.

- Å få næringslivets aktører på banen er avgjørende for å presse frem en mer bærekraftig matvareproduksjon. Dette er et første, men viktig skritt på veien. I Nordic Choice sier vi «hit og mye lenger», sier Torgeir Silseth, Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Fra 1. januar skal samtlige Nordic Choice-kjeder og 171 hoteller i Norden være palmeoljefrie.

Bedriftene bak erklæringen:

Nordic Choice Hotels
Coop Norge SA
Findus Norge AS
Hennig-Olsen Is AS
Ica Norge AS
Mills DA
Mondelez Norge AS AS
Nestlé Norge AS
NorgesGruppen ASA
Orkla ASA
Umoe Restaurants AS
Unilever Norge AS

 

 

Powered by Labrador CMS