– Hotellmarkedet i ferd med å mettes

– Jeg håper tomteeiere og investorer søker råd før de går i gang.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting til estatenyheter.no.

De siste årene har hotellkapasiteten i de største byene økt betraktelig, og den vil øke videre fremover. 

– Hotellromkapasiteten vokser enormt for tiden, og jeg håper tomteeiere og investorer som nå sitter og planlegger ytterligere nye prosjekter søker rådgiving før de går i gang, sier.

 

Økt kapasitet

 

Med utgangspunkt i tall fra Benchmarking Alliance, viser Wiederstrøm at antall tilgjengelige rom i de største byene har økt betydelig bare på ett år. I Bergen, som er byen med høyest belegg her i landet, har antallet rom bare økt med to prosent, men i Kristiansand har kapasiteten økt med nesten ti prosent fra 2012 til 2013.

I Oslo (inkludert Fornebu) har kapasiteten økt med over fire prosent, i Trondheim omtrent tilsvarende.

Dette har allerede fått konsekvenser i form av at belegget falt i 2013. I Bergen falt det bare med 0,7 prosent, men i Kristiansand falt belegget med nesten fem prosent. Oslo er den eneste byen som kan vise til positiv vekst i belegget til tross for økt kapasitet, skriver nettstedet. 

Wiederstrøm sier at mens markedet ser ut til å være umettelig i hovedstaden, ser han faresignaler i andre byer, særlig i Bergen og Stavanger.

Press

– Det er planlagt mye ny hotellromkapasitet, og jeg tror at Bergens-, og Stavangerområdet vil oppleve press. Utgangspunktet her er imidlertid solid, så de står bra rustet. I Trondheim vil det komme nedgang i belegg og trolig også pris. Her er fundamentet allerede noe skjørt både når det gjelder priser og belegg, sier Wiederstrøm. 

 

Han mener utviklingen i hotellmarkedet henger tett sammen med utviklingen i Norge for øvrig. 

 

– Om den gode og jevne utviklingen i næringslivet og i turistnæringen fortsetter, får hotellene et godt 2014. Skjærene i sjøen er den økte kapasiteten som planlegges i flere byer. Utbyggere og hotelldrivere bør ikke gå i gang med nye planer før man har analysert markedet skikkelig og har dokumentert at det er marked for nok et hotell. Størrelse, kundegrupper og konsept må også stemme, sier Wiederstrøm

Powered by Labrador CMS