– Hotellmarkedet i ferd med å mettes

– Jeg håper tomteeiere og investorer søker råd før de går i gang.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting til estatenyheter.no.

De siste årene har hotellkapasiteten i de største byene økt betraktelig, og den vil øke videre fremover. 

– Hotellromkapasiteten vokser enormt for tiden, og jeg håper tomteeiere og investorer som nå sitter og planlegger ytterligere nye prosjekter søker rådgiving før de går i gang, sier.

 

Økt kapasitet

 

Med utgangspunkt i tall fra Benchmarking Alliance, viser Wiederstrøm at antall tilgjengelige rom i de største byene har økt betydelig bare på ett år. I Bergen, som er byen med høyest belegg her i landet, har antallet rom bare økt med to prosent, men i Kristiansand har kapasiteten økt med nesten ti prosent fra 2012 til 2013.

I Oslo (inkludert Fornebu) har kapasiteten økt med over fire prosent, i Trondheim omtrent tilsvarende.

Dette har allerede fått konsekvenser i form av at belegget falt i 2013. I Bergen falt det bare med 0,7 prosent, men i Kristiansand falt belegget med nesten fem prosent. Oslo er den eneste byen som kan vise til positiv vekst i belegget til tross for økt kapasitet, skriver nettstedet. 

Wiederstrøm sier at mens markedet ser ut til å være umettelig i hovedstaden, ser han faresignaler i andre byer, særlig i Bergen og Stavanger.

Press

– Det er planlagt mye ny hotellromkapasitet, og jeg tror at Bergens-, og Stavangerområdet vil oppleve press. Utgangspunktet her er imidlertid solid, så de står bra rustet. I Trondheim vil det komme nedgang i belegg og trolig også pris. Her er fundamentet allerede noe skjørt både når det gjelder priser og belegg, sier Wiederstrøm. 

 

Han mener utviklingen i hotellmarkedet henger tett sammen med utviklingen i Norge for øvrig. 

 

– Om den gode og jevne utviklingen i næringslivet og i turistnæringen fortsetter, får hotellene et godt 2014. Skjærene i sjøen er den økte kapasiteten som planlegges i flere byer. Utbyggere og hotelldrivere bør ikke gå i gang med nye planer før man har analysert markedet skikkelig og har dokumentert at det er marked for nok et hotell. Størrelse, kundegrupper og konsept må også stemme, sier Wiederstrøm