
Frir til hotellbransjen:
Fryser i hjel veggedyrene i bakgården
– Vi ordner veggedyrproblemet i hotellets egen bakgård, sier daglig leder Cato Signebøen i Kuldeutleie AS.

Det hele begynte med forespørsler fra kunder som skulle flytte fra gamle møllbespiste lokaler til nybygg. Kuldeutleie AS fikk jobben med å fryse ned inventaret for å sikre en tryggere overgang. Det var da Bagasjefrys.no ble etablert.
Nå mener selskapet at de har skapt en tjeneste som kan være med på å hjelpe hotellbransjen med de økende veggedyrutfordringene.
– Denne løsningen føler vi er perfekt for norske hoteller som stadig kjemper mot økende veggedyrutfordringer, sier Cato Signebøen til Hotellmagasinet.
Pelias opplyste nylig om at bare i juli økte veggedyroppdragene med 49 prosent fra året før. Cato Signebøen mener at alt tyder på at problemet fortsetter å eskalere i august og utover høsten.
Derfor ønsker han å komme i dialog med hoteller som ser behovet for en mer fleksibel og sikker håndtering av veggedyrutfordringene.
– Hotellbransjen er spesielt utsatt. Det er derfor viktig at vi har noen apparater og tiltak som er med på å holde omfanget så lavt som mulig.
– Med vår løsning kan hotellene ordne opp i egen bakgård. Samtidig som hoteller og skadedyrbekjemperne slipper å ordne med transport.
– Vi kan også hente inn bagasje direkte fra hotellene dersom gjester frykter at den kan være infisert. Bagasjen fryses ned hos oss og leveres tilbake hjem til kunden etter behandling.
En ny tjeneste
I over ti år har Kuldeutleie AS levert kjøle- og frysetjenester til næringslivet.
– Vi redder årlig matvarer for verdier tilsvarende rundt 30 millioner kroner ved akutte kjøle- og frysehavarier, som ellers ville blitt en del av matsvinnstatistikken, sier Signebøen.
– Erfaringen fra dette arbeidet har vi nå tatt med oss inn i utviklingen av en helt ny tjeneste.
Etter å ha investert i frysekonteinere, etablerte Kuldeutleie AS tjenesten Bagasjefrys.no. De samarbeider også med Dogpoint, som har en tjeneste hvor spesialtrente hunder snuser seg gjennom hoteller for å forebygge mot veggedyr.
Finner de veggedyr på hotellene, anbefaler Dogpoint å ta kontakt med Kuldeutleie AS, som kan sende en mobil løsning for å ta hånd om inventar og bagasje.
Vil beskytte driften og kundene

Signebøen mener den mobile løsningen er ideell for hoteller i Norge, som er skadelidende når veggedyrproblemene først oppstår.
– Vi vet at hoteller ofte står overfor store praktiske og økonomiske utfordringer dersom de får veggedyr i inventar som madrasser, sofaer eller stoler, sier Signebøen.
Derfor vil han levere mobile frysetilhengere til hoteller i Norge. Dermed kan inventar fryses på stedet, uten at hotellet og skadedyrbekjempere må organisere transport til eksterne frysekonteinere.
– Vi kan også hente inn bagasje direkte fra hotellene dersom gjester frykter at den kan være infisert. Bagasjen fryses ned hos oss og leveres tilbake hjem til kunden etter behandling.
– Målet er å gi hotellene et helhetlig verktøy for å både beskytte driften og ivareta gjestenes trygghet.
Han frir til både hotellkjeder og enkeltstående hoteller.
– I dag dekker vi Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Buskerud og Telemark. Ambisjonene er å etablere tjenesten ved alle de største flyplassene i Norge og dermed dekke et enda større område.