Markedshøyskolen står alene
Etter at Bachelor i Reiselivsledelse på Handelshøyskolen ble lagt ned tidligere i år, er Markedshøyskolen alene om reiselivsutdanning i Oslo.
- Markedshøyskolens fokus på forretningsforståelse og markedsføring er spesielt tilpasset reiselivsbransjens utfordringer, sier leder av reiselivsstudiene ved Markedshøyskolen, Arvid Flagestad, i en pressemelding.
Mer kompetanse
Reiselivsnæringen er en av verdens mest voksende næringer, men forskning viser at reiselivsnæringen har lav kompetanse. I den sammenheng satser Markedshøyskolen på nærhet til næringslivet, forteller Flagestad.
- For å lykkes med en fremtidsrettet og bærekraftig utvikling må det utdannes kandidater som kan bidra til økt verdiskapning, og skape flere enestående opplevelser. Derfor vil blant annet 30 % av forelesningene i destinasjonsledelse være fra ledere i næringslivet, sier han.
Solid markedsfokus
En tydelig trend blant unge reiselystne, er at de søker mer "ekstreme" opplevelser, ofte koblet med idrett og konkurranser. Økt lønnsomhet gjennom å få tilfredse kunder og bedre produktivitet er viktig, påpeker førsteamanuensisen.
- Ekstremsportveko på Voss er et godt eksempel på et norskutviklet reiselivsprodukt. Som student på Bachelor i reiseliv vil du se slike sammenhenger mellom innovasjon og utvikling, nettopp for å skape gode opplevelser.
- Vi har et mer solid markedsfokus på vår reiselivsutdanning enn de fleste andre høyskoler, og det er gledelig at vi nå er blant landets største innen dette utdanningssegmentet, både for oss og næringen generelt, avslutter han.
