Kunnskapsløft på Scandic Solsiden
I fjor fikk hotellet over 400 000 kroner i Vox-midler for å øke kunnskapen til sine ansatte. Foreløpig er det blitt ett norsk- og ett datakurs. Flere kurs blir iverksatt etter hvert. Resultatet så langt er mer fornøyde ansatte i alle ledd på hotellet.
Hotellet har i mange år gjennomført allmøter, medarbeiderundersøkelser- og samtaler hvor det kom fram at mange ønsket å bli bedre i norsk, det være seg de som strever med skrive- og lesevansker til fremmedspråklige arbeidstakere. Andre ønsket seg et datakurs. Husøkonom Ellinor Thorsø innså i fjor at nå var det på tide å ta meldingene fra de ansatte på alvor og oppsøkte AOF Midt-Norge for å høre om de kunne hjelpe henne på den videre veien, både med ressurser og å lage kurs for de ansatte på hotellet.
- Den utfordringen tok vi, forteller studiekonsulent Svein Olav Sæthre. Etter en samtale med husøkonomen, utformet vi en søknad til Vox, hvor vi søkte om kurs i norsk og data. Vi fikk over 400 000 kroner til disse kursene. Vår jobb er å skreddersy og iverksette kursene i samarbeid med Scandic Solsiden.
VOX, er Nasjonalt Fagorgan for kompetansepolitikk, og støttemidlene tildeles gjennom et program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA). En kan få tilskudd til opplæring i lesing, skriving, regning og data for ansatte i private og offentlige virksomheter. I år skal VOX dele ut 83 millioner kroner til BKA-kurs.
- Vi har ansatte som av ulike årsaker ikke klarer å følge godt nok med i en samtale, eller å lese branninstruksene godt nok, samtidig ser vi også at flere ikke behersker data. For å øke kunnskapen til våre medarbeidere, tok jeg dette initiativet. Jeg synes voksne medarbeidere bør få muligheten til å forstå hva som skjer på sin egen arbeidsplass, samt å ha muligheten for å henge med i samfunnet generelt. Til det trengs det en grundig forståelse av norsk, samt å få en god innføring i data. Vi har medarbeidere, som har vært ansatt i Scandic som aldri har vært borti en datamaskin. Og det må de i dag, til og med lønnsslippen kommer på epost i dag, forteller husøkonom Ellinor Thorsø. Hun skynder seg å legge til at det er ikke det helt store med lønnsslippen, for hun har skrevet den ut til de ansatte ved hotellet.
Samfunnsansvar
Hotelldirektør Truls Hoff kom til hotellet i høst og var ikke med på planleggingen av BKA-kursene, men han prisgir initiativet til husøkonomen og synes det er et meget godt opplegg de har fått til.
- Det viser at hotellet tar sitt samfunnsansvar ved å gi våre ansatte et løft i kunnskapen. En av våre ansatte servitører forteller at han etter bare noen få timer med norskkurset, forstår mer av samtalen med gjestene i frokostsalen. Han bruker mindre tid til å lete etter ordene og han fått enstørre forståelse av ulike ord, det kommer også til nytte i hans liv utenom hotellet. Jeg er sikker på at ved å øke kunnskapen, det være seg i norsk eller data, så får vi et tettere samhold blant alle ansatte ved hotellet. BKA-kursene bidrar til at de ansatte føler at de deltar i samfunnet i større grad enn før, sier han og gleder seg over framgangen til sine medarbeidere.
Kurs for alle
Studiekonsulent Sven Olav Sæthre i AOF Midt-Norge, en av kursleverandørene som tilbyr BKA-kurs i trøndelagsregionen, presiserer at disse kursene ikke kun er for fremmedspråklige, men er for alle som trenger å øke sin egen kompetanse i arbeidslivet.
- Vi syntes det var spennende å få en henvendelse fra et hotell, det var første gang vi samarbeidet med denne bransjen om BKA-kurs. Et av kravene for å få VOX-midler er at kursene skal tilpasses alle. Det har vi gjort ved Scandic, i tett samarbeid med husøkonomen som kjenner behovene til sine ansatte. Jeg vil gjerne også presisere at det er flere bransjer som har fått kurs-midler, men ikke klarer å gjennomføre kursene. Det må en sterk motivasjon og en forankring blant ledelsen for å klare å gjennomføre kursene. Det har de klart her ved Scandic, og ser på husøkonomen som er den som har inspirert og motivert de ansatte til å gå på kurs, forteller Sæthre.
- Motivasjon må til for at de ansatte skal skjønne nødvendigheten av å gå på kursene. Det har ikke vært noe stort problem, når jeg forteller at det er frivillig, men at vi ønsker at hver og en bør øke sin egen kunnskap, til beste for hotellet og for seg selv, så har pågangen vært god, forteller Thorsø.
Hun skal selv skal delta på data-kurs litt seinere ut i kurset. Data-kurset starter helt med basis-kunnskap, som hvordan et tastatur ser ut og hvordan en blant annet får store bokstaver. Scandic hotell har medarbeidere som har jobbet der lenge, de har ansatte med både 30 og 40 års ansiennitet. Flere har aldri vært borti en pc før, og da må en starte med begynnelsen. Etter hvert vil flere av de ansatte slutte seg til data-kurset, når nivået er tilpasset den enkeltes forkunnskap.
- Jeg har jobbet litt med data før, men aldri eid en egen datamaskin, forklarer barsjef Jahn Nesset. Nå har han for første gang kjøpt seg sin egen bærbare pc og kan hente sin egen lønnslipp på datamaskinen. Men på Facebook, det vil han ikke. Han forteller at han nok nå vil være mer på internett, og innrømmer at han har gitt opp alle motforestillinger mot både å ha egen datamaskin samt å være på nettet. Den tidligere verdensmesteren og norgesmesteren i longdrink, vil nok også søke etter drinker, sjøl om han har klart seg bra uten nettet ved å mikse mesterdrinker. Han innrømmer at han trengte husøkonomens ”spark i ræva” for å bli en habil nettbruker.
Fagbrev
Både hotelldirektøren, husøkonomen og studiekonsulenten forteller at BKA-kursene kan være det første steget for noen ansatte til å ta fagbrev.
- Vi håper at noen av våre ansatte tar steget videre for å ta fagbrev. Det er et fint mål å ha, og det er også Vox sin målsetting om at det skal være mulig å tilegne seg nødvendig kompetanse gjennom BKA-kursene for så å ta steget til fagbrev, understreker de tre. De forteller at i alle fall en av kursdeltakerne på norsk-kurset har satt seg som mål å ta fagbrev.
Husøkonomen innrømmer at det har ”kostet” litt tid og ressurser for å klare å gjennomføre kursene, vi ser nå at arbeidet gir resultater. Hotellet har lagt forholdene til rette slik at ansatte som skal på kurs får slutte av arbeidsdagen en halv time til en time før, for å gå på kurs.
