Kåret til sommerens Servicehelt

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Lørdag 17. august ble taxieier og -sjåfør Jan Rune Lorentzen i Harstad Taxi kåret til sommerens Servicehelt i Norge.

Finalen hvor Lorentzen blå kåret blant 33 herlige og dyktige Servicehelter, fant sted på Felix Konferansesenter på Aker Brygge i Oslo. Prisen deles ut av HSMAI.

Juryens begrunnelse:
Han er ikke bare en taxisjåfør som hjelper deg ut og inn av bilen, bærer bagasjen din til døren og holder seg oppdatert på hva som skjer i byen. Han tar med seg brosjyrer fra turistkontoret og tilegner seg kompetanse som han tror kundene vil kunne ha behov for. Han måker snø og strør sand på isen om det er nødvendig. Lorentzen skiller seg ut i Taxi Norge og servicebransjen generelt.  Gratulerer – du er vår Servicehelt!

- Først må jeg si at det var uventet å bli den lokale Servicehelten i Harstad. Og enda mer uventet var det å vinne den nasjonale prisen i Norge. Jeg er veldig rørt, stolt og takknemmelig for denne prisen. Jeg vil takke juryen og de lokale har stemt meg frem. Samtidig vil jeg si at i kveld er vi alle vinnere, men en måtte få prisen.  Dette inspirere enda sterkere til å jobbe videre med service og sette fokus på det og jeg tenker.  Også å involvere taxiforbundet så det kan bli et nasjonalt serviceløft i taxinæringen i Norge og andre servicenæringer. Avslutningsvis vil jeg få lov å takke HSMAI for å sette fokus og jobbe med holdningsskapende servicearbeid. De har som kjent reist land og strand rundt om i Norge for å kåre Servicehelter. All honnør til dem! Sier en glad og stolt Servicevinner, ifølge en pressemelding fra HSMAI Chapter Norway.

 

Fans of Good Service

Den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International), går i bresjen for å løfte frem serviceheltene i reiselivet og næringslivet generelt samt i offentlige instanser. Sommerens Fans of Good Service-turné besøker en lang rekke steder, fra Vest-Agder til Finnmark. Totalt 33 steder. Det kåres en vinner på hvert sted hvor alle går videre til finalen som er den 17. august i Oslo. Turneen arrangeres bl.a. i samarbeid med Radisson Blu, Park Inn by Radisson, Rica Hotels, Scandic Hotels, Hertz, Artesia og andre lokale samarbeidspartnere.

 

Juryleder Ingunn Hofseth begrunner initiativet slik:

-Vi har hatt service på agendaen i noen år, men gjør nå satsningen enda mer nasjonal gjennom lokale samarbeidspartnere. Formålet med Fans of Good Service er todelt. På den ene siden ønsker vi å styrke servicetilbydernes bevissthet om viktigheten av å betrakte selve servicen som viktig del av produktet. Dernest har vi et oppriktig ønske om å løfte og vise frem de mange serviceheltene, sier Hofseth.

 

Individuelle forventninger

HSMAI jakter på de uunnværlige serviceheltene, som virkelig er gode på service.

- For meg er god service når en person føler glede over måten man blir behandlet på og får lyst til at det skal gjenta seg. Utfordringen er at det ofte er svært individuelt hva man har av forventninger, og hva man vektlegger. I tillegg er det slik at en opplevelse setter nivået for hva man forventer neste gang. Dermed blir det ofte en oppjustering av forventningene over tid, påpeker Hofseth.

-Vi skal løfte dem frem i lyset som gode eksempler. Utmerkelsen går til enkeltpersoner, ikke bedriftene. En hovedvinner kåres på slutten av turneen. Dette prosjektet gjennomføres i nær dialog med lokal presse i form av aviser og radio samt at vil være godt synlige i sosiale medier, på YouTube og gjennom vår egen HSMAI Channel, forklarer Hofseth.

Formålet med Fans of Good Service, er å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet, og gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur, kunne gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt.

Forslagene kan være personer i handelsstanden, taxi eller andre deler av transport- eller servicenæringen, hotell og reiselivsnæringen eller andre du mener gjør en uunnværlig innsats som eier eller ansatt.

Teaser:

Lørdag 17. august ble taxieier og -sjåfør Jan Rune Lorentzen i Harstad Taxi kåret til sommerens Servicehelt i Norge.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Jan Rune Lorentzen
Powered by Labrador CMS