Nytt på Bake-Off

Publisert Sist oppdatert

– Ja, 1. februar braker det løs med premium bakevarer fra Danmark, smiler markedssjef Pernille Solbu hos Lantmännen Unibake på Langhus i Akershus. Da lanseres en helt ny serie brødvarer beregnet for hoteller og serveringssteder. Serien beskrives som rustikk og ble lansert i Danmark for ett og et halvt år siden. Den består blant annet av brød, baguetter og porsjonsbrød. Totalt skal 11 Bake Off produkter lanseres den første datoen. Alt sammen ferdig stekt, fryst og pakket for at det skal være raskt og enkelt for dem som står for hotellets frokostservering.

Fag- og utviklingssjef John Tore Syversen og markedssjef Pernille Solbu i Lantmännen Unibake vil inn på det norske markedet med sin brødserie.

– Vi bruker durum hvete i deigen. Det er en kornsort som er hardere enn vanlig hvete, og den absorberer mer væske i bakeprosessen. Det gjør at brødet blir saftig. Samtidig har vi jobbet frem en meget tynn og sprø skorpe, sier fag- og utviklingssjef John Tore Syversen. Brødserien er laget på surdeig og den har lang hevetid.

– For oss er det viktig at det respektive kjøkken skal være sikre på at de serverer et godt brød, sier Solbu.

Satser på økobrød

– Vi ser et ønske blant forbrukerne om økologiske bakevarer, og det vil vi selvsagt imøtekomme, sier markedssjefen. Flere hotellkjeder har gått offensivt ut og markedsført sin økologiske satsning. Med den økologiske serien blir det ennå flere brødsorter å velge i for hotellkjedene. Det lanseres fem forsjellige varianter, hvorav to er bakt med økologisk speltmel.

Stor i Danmark

Schulstad er et gammelt og velrenommert firma innen Bake Off segmentet i Danmark, med en historie som strekker seg helt tilbake til 1880. Da kjøpte Viggo Schulstad et nedlagt rugbrødbakeri i København. Virksomheten vokste, nye metoder ble tatt i bruk og bakeriet ble en storleverandør av brød til det danske folk.

– Historien har vært slik at vi ikke har kunnet bruke Schulstad navnet i Norge før nå, forklarer Solbu, men hun og resten av det norske markedsføringsteamet har planene klare for hjemmemarkedet.

– Hittil har noen få produkter vært solgt i Norge – da i hovedsak wienerbrød av forskjellige slag - men det har ikke vært markedsført under merkevarenavnet Schulstad. Det skal det bli slutt på med vår brødlansering, sier Solbu.

Ny i Norge

­­– Våre planer med Schulstad er at det skal bli en ledende leverandør av frosne bakevarer. Vi skal levere til store deler av markedet og ha et sortiment som passer alle, sier Solbu. Bedriftens filosofi er at brødet skal være godt og at det skal gi ekte nytelse. Det fokuseres på helse og sunnhet, samtidig som brødet skal være enkelt og raskt å tilberede.

– Siden produktene er ferdig stekt anbefaler vi steking i kun fire minutter i ovn, sier Syversen, noe som er optimalt for et hotell som har behov for rask tilberedning.

Appellerer til tradisjoner

– Vi skal tilbake til farmors hjemmebakte brød, smiler Solbu. En viss menneskekunnskap ligger også bak bedriftens satsning. Det tar lang tid å bake godt brød, og tid er som kjent en knapphetsvare.

– Det er her industrien kommer inn. Man har lyst til å bake selv, men i en hektisk arbeidshverdag rekker man det ikke, sier hun.

– Vi føler at vi kommer med en spennende brødserie. Markedet er modent for både den rustikke serien og de økologiske brødtypene. Men vi må være offensive, vi har mange gode konkurrenter, avslutter markedssjef Pernille Solbu i Lantmännen Unibake.


 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS