Det lille ekstra

Publisert Sist oppdatert

Hotellmagasinet har spurt fem innkjøpere og husøkonomer om hva de utstyrer baderommene på sine hoteller med.

Driftsdirektør ved Thon hoteller, Nanna Ulstein forteller at de har en felles avtale for hele kjeden.
-Vi bruker dispensere på Budget-hotellene, sier hun.

På de andre hotellene har man porsjonspakninger med såpe, dusjsåpe og sjampo. I tillegg blir oppgraderte rom gjerne utstyrt med litt ekstra, som bodylotion.
At gjestene tar med seg småflaskene hjem har de ingen ting imot – snarere tvert om.

- Det er jo reklame, understreker Ulstein.

Hun mener at både miljø, design og kvalitet er viktig når det gjelder disse småproduktene, og det er ingen fast regel for hvor ofte man skifter ut designet. Den tradisjonelle sjokoladebiten på puta er heller ikke helt død, men dukker stort sett bare opp i kampanjeperioder.

Mest om sommeren

Storefjell Resort Hotel på Golsfjellet har 300 rom, og dermed også god avkastning på sine såpestykker, dusjsåper og sjampoer. Alle hotellene i kjeden får de samme produktene gjennom en avtale med Ecolab og Norengros. Men ifølge husøkonom Ann Haugen får også gjestene på Storefjell Resort Hotel litt ekstra dersom de har bestilt en suite.

Bondeheimen i Oslo er et hotell i Best Western-kjeden. Her har man forsøkt å skifte ut porsjonspakningene med dispensere. Men dette slo ikke helt an, så nå har man gått over til en kombinasjon med noe dispensere, samt såpestykker, sjampo og dusjhette i porsjonspakker.

- I tillegg har vi skopuss, forteller husøkonom Marian Bjørnstad.

Erfaringen er at det forsvinner mye mer av produktene om sommeren, noe som gjerne henger sammen med at turistene er de som er ivrigst på å ta med seg flaskene.

Også Best Western Hotels har felles innkjøp av hygieneprodukter, og har en avtale med Maskegruppen.

Sjokoladebiten blir bare hentet frem i helt spesielle tilfeller.

Bare dispensere

På det privateide Gudvangen Fjordhotel, som er med i sammenslutningen Nor Hotels BA, har man gått helt over til dispensere fra Ecolab. Det nye systemet ble innført for 5-6 år siden, og ifølge hotelleier Olav Hylland, er det ingen som savner de små pakkene. I tillegg er det god gevinst i omleggingen, og ifølge Hylland gikk det med store mengder produkter tidligere.

- Hvis ikke gjestene tok det med seg, ble det jo kastet, sier han.

På Jeløy utenfor Moss ligger Refsnes Gods. Der har man gjennom mange år kjøpt inn hygieneartiklene til hotellrommene gjennom Hoist.

- Vi har balsam, sjampo, bodysjampo, såpestykker og bodylotion, sier husøkonom Hanne Eriksson.

I dag har man hele spekteret på hvert av rommene, og flasker og såpestykker har Refsnes egen logo. Men det jobbes også med tanken på å finne et eget design til de fire suitene.

Til gjengjeld er det ikke aktuelt å bytte ut porsjonspakningene med dispensere. Eriksson har inntrykk av at kvaliteten er god, og man har ikke fått noen klager. Også på Refsnes forsvinner det mer ut av rommene i enkelte sesonger, og det er særlig om sommeren når folk er på ferie og fritidsreiser at forbruket er stort.

Thumbnail Image: