Styrker seg på Koskenkorva

Publisert Sist oppdatert

- Koskenkorva er bokstavelig talt et sterkt tilskudd i vår produktportefølje. Jeg er veldig fornøyd med at vi får ansvaret for en så godt etablert merkevare. Vi høster nå resultater av den omstruktureringsprosessen vi startet på i 2004 og jeg er godt fornøyd med den utviklingen vi har hatt så langt i år, sier Thomas Patay som er Country Manager for Bibendum i Norge.

Bevegelser i det norske sprit- og vinmarkedet

I 2004 overtok også Bibendum ansvaret for de kjente whiskymerker til det skotske familieselskapet William Grant’s and Sons, den avtalen omfattet merker som Grant’s, Glenfiddich og Balvenie. Koskenkorva er dermed det andre tunge spritmerket som Bibendum overtar norgesansvaret for på under ett år. Koskenkorva står bak to av de ti mest solgte vodkaproduktene i Norge. Før overtagelsen av Konskenkorva var Bibendum rangert som Norges niende største importør av vin og sprit. Med det finske porteføljetilskuddet er det forventet at selskapet vil vokse ytterligere i 2005.

I 2004 styrket Bibendum også vinporteføljen med tilveksten av Pasqua (Veneto, Italia). En portefølje de overtok fra Ekjord.

Finland er markedsleder i et voksende vodkamarked

På Vinmonopolet har vodkakategorien 111 varelinjer, hvor av de ti mest populære varelinjene står for hele 60 prosent av omsetningen. Så langt i år er vodkakategorien opp seks prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Finsk vodka er markedsledende i Norge. 16,3 prosent av all vodka som selges her til lands kommer fra Finland, på andreplass finner vi USA med 15,4 prosent markedsandel, mens Sverige innehar tredjeplassen med 15,2 prosent markedsandel. Ser man på de enkelte vodkamerkene har Koskenkorva en markedsandel på 12,8 prosent og blir kun slått av Absolutt som har en markedsandel på rundt 15 prosent.

(Kilde: Bibendum)

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS