Mer sukkerfritt

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Drikker AS kan glede seg over enorm interesse for den sukkerfrie nyheten Fanta Free.

Lanseringen av Fanta Free vil være den fjerde sukkerfrie lanseringen fra Coca-Cola på 12 måneder. I fjor lanserte selskapet Coca-Cola Light Lemon, Sprite Zero og Bonaqua Cranberry. Nå introduseres Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit.

- Fanta Free er et svar på forbrukernes ønsker om et bredere utvalg sukkerfrie drikker. Den norske forbrukeren blir mer og mer opptatt av helse og sunnhet, og internasjonale salgstall tyder på at denne kategorien vil vokse markant, sier Stein Rømmerud, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Drikker AS.

Lettbrus vinner terreng
Det norske markedet for sukkerfrie drikker er i sterk vekst. Nå er hele 30 prosent av alt brussalg i Norge brus uten sukker, opp fra 20 prosent i 1997. Men for at markedet for lettbrus skal fortsette å øke er man derimot avhengig av et bredere produktutvalg, mener Rømmerud.

- Markedet for lettbrus er i dag dominert av produkter med colasmak, mens det finnes begrenset med alternativer innenfor de andre smakssegmentene. Med lanseringen av Fanta Free økes det sukkerfrie utvalget i det norske markedet. Våre undersøkelser viser at dette er viktig både for de som i dag drikker sukkerfritt, og for de som foretrekker brus med sukker, sier Stein Rømmerud.

Målgruppen for Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit er yngre mellom 15 og 29, og Rømmerud tror selskapet har utviklet et produkt som vil falle i smak hos denne målgruppen.

- Begge variantene er resultatet av nitid forbrukertesting mot unge forbrukere. Vi vet at smak er en utfordring på sukkerfrie produkter og at norske forbrukere har andre smakspreferanser enn svensker og dansker. Derfor smaker Fanta Free annerledes i Norge enn i Sverige og Danmark, sier Rømmerud.

Helsebevisst
Den store Fanta-Free undersøkelsen som nylig ble gjennomført av Omnibus på oppdrag fra Fanta viser at den norske lettbrusdrikkeren ofte er en person med høyere utdannelse og inntekt, som er helsebevisst og trener mye, og gjerne en kvinne. Hovedargumentene for å velge lettbrus er at den smaker bedre og at den er sunnere fordi den ikke er tilsatt sukker.
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS