Color Fantasy får en søster
Stillheten senket seg over lokalet da f.v. adm. direktør Trond Kleivdal og konsernsjef og eier Olav Nils Sunde i Color Line skrev under kontrakten med Aker Yards`Karl konsernsjef Karl Erik Kjelstad og Yrjö Julin fra Aker Finnyards Inc.
Smilene satt løst om bord på Color Fantasy fredag 27. mai 2005. Mange prominente gjester var møtt frem i det flotte skipet for å se Color Line og Aker Finnyard signere kontrakten om byggingen av Fantasys søsterskip M/S Color Magic. Det nye skipet vil bygges over samme lest som Color Fantasy, men det vil bli flere lugarer og bedre kapasitet på fellesarealene. Selve byggingen vil skje ved Aker Finnyard i Finland. Kontrakten har en verdi på cirka 2,7 milliarder norske kroner.
Innfridde forventninger
Color Lines nyeste skip Color Fantasy seilte sin jomfrutur fra Oslo til Kiel 10. desember 2004. Bare noen måneder senere er et avtalen om bygging av et søsterskip signert.
- Våre forventninger til Color Fantasy er mer enn oppfylt, sa Olav Nils Sunde, rederiets konsernsjef og eier. Han kunne fortelle at skipet har blitt mottatt med stor entusiasme i det tyske markedet. Skipet seiler med fulle lugarer, og allerede kan Color Line konstatere at budsjettet for 2005 er i boks.
Sunde skrev under avtalen om Color Magic med begeistring, men også med en liten uro knyttet opp til uforutsigbarheten rundt rammevilkårene for de ansatte i selskapet.
- Vi frykter ikke for at driften ikke skal være lønnsom, selv om det aldri finnes noen garanti for dette, sa Sunde.
- Steike fin båt
Å velge Aker Yards som samarbeidspartner i den forestående skipsbyggingen falt naturlig for Color Line. Skal vi tro konsernsjef Karl Erik Kjelstad i Aker Yards er beundringen og gleden over å igjen skulle samarbeide – naturligvis – av den gjensidige arten.
- Vi er veldig glade, men også ydmyke, sa Kjelstad, og føyde til at det er en større milepæl for Aker Yards at Color Line nå bestiller skip nummer to, enn da de i sin tid la inn sin første bestilling.
Å få avtalen i havn mellom partene har ikke vært preget av langdryge forhandlinger. Faktisk tok det ikke mer enn snaut tre måneder før intensjonsavtalen ble inngått til den endelige avtalen ble inngått.
- Vi skal gjøre alt vi kan for å bygge enda en steike fin båt, sa Kjelstad.

I likhet med Color Fantasy, blir Color Magic bygget for korte cruise. Og som i søsterskipet, vil opplevelsen om bord stå i sentrum for tilbudet.
Skipet vil få et bredt underholdnings- og shoppingtilbud med blant annet sceneshow. Som på søsterskipet Color Fantasy, vil gjestene kunne slappe av i en egen SPA-avdeling eller nyte av et mangfoldig restauranttilbud. Alle lugarer på skipet vil holde høy standard og inneholder blant annet TV og minibar. Color Magic vil få enda flere lugarer i de høyeste kvalitetsklassene.
På Color Fantasy har ikke minst konferansetilbudet møtt svært stort interesse i markedet. Også Color Magic vil få et topp moderne konferansesenter med alle tekniske fasiliteter, med kapasitet til å arrangere store konferanser. (Color Line)
Color Magic vil få følgende vitale mål:
- 75027 tonn (GRT)
- Lengde: 223,7 meter
- Bredde: 35 meter (41,4 meter ved brovinger)
- Dybde (design): 6,8 meter dypt
- Høyde: 60 meter
- Maksfart: 22,1 knop
- Maskin: dieselmekanisk
- Hovedmaskiner: 4 x 7800 kW
Color Magic inneholder:
- 15 dekk
- 160 meter lang promenadegate med takhøyde over tre dekk (inkl. restaurant)
- 1021 lugarer, hvorav 46 suiter
- Plass til 2750 passasjerer
Fraktkapasitet:
- Biler: 750
- Trailere: Samlet lengde 1270 meter