Bygger to nye skip

Publisert Sist oppdatert

Color Line satser betydelige summer både innen nye cruise- og transportkonsepter de nærmeste årene. Hele 7,5 milliarder kroner vil bli investert fra 2004 til 2008 for å møte fremtidens markedskrav, melder selskapet i en pressemelding.

Gjennom Superspeed innleder Color Line en ny æra i den tradisjonsrike trafikken mellom Norge og Danmark. Skipene vil øke tilgjengeligheten og korte avstanden vesentlig til det øvrige Europa. Superspeed er fremtidens skip, som vil frakte et stort antall passasjerer, biler og last raskt og effektivt til og fra Kontinentet.

Raske og miljøeffektive transportløsninger

Skipene skal settes inn på rutene Kristiansand – Hirtshals i desember 2007 og Larvik – Hirtshals i april 2008. Lengden på skipene blir hele 211 meter og det vil være mulig å laste hele 2 km vogntog i tillegg til 1.900 passasjerer. Overfartstiden mellom Kristiansand og Hirtshals blir tre timer og femten minutter. Tilsvarende mellom Larvik og Hirtshals blir tre timer og førtifem minutter. Størrelsen og hastigheten representerer således en gigantisk kapasitetsøkning mellom Norge og Danmark.

– Bakgrunnen for satsingen er det økte behovet for raske og effektive transportløsninger mellom Norge og Kontinentet, sier adm. direktør Trond Kleivdal i Color Line.

Konseptet representerer muligheter for kombinasjon av ruteplaner avhengig av årstider og transportbehov. - I dette ligger det store utfordringer for våre havner.

I fellesskap er vi i ferd med å finne gode løsninger på disse utfordringene, sier Trond Kleivdal.

Hirtshals er en nøkkelhavn for Color Line og et effektivt knutepunkt til det europeiske motorveinettet. En firefelts motorvei til havnen ble åpnet i 2004. - Både Norge og EU signaliserer klart at løsningen for Europas transportbehov må skje gjennom en utbygging og forflytting av frakt fra vei til sjø og jernbane. Eksempelvis har fraktvolumet med Color Lines skip økt med ca 10 prosent per år de seneste årene. I dette bildet er satsingen og utbyggingen i Hirtshals havn viktig både for oss og Norge, sier adm. direktør Trond Kleivdal i Color Line.

En styrking av reiselivet i Norge og Danmark

Skipene vil ikke ha lugarer og vil derfor representere et betydelig vekstpotensial for den landbaserte reiselivsnæringen i Norge og Danmark. - Viktige vinterdestinasjoner vil oppfattes å være næranlegg for store befolkningsgrupper på Jylland, eksempelvis Aalborg og Aarhus, sier Trond Kleivdal.

Tilsvarende vil nordmenn på en rask og effektiv måte kunne nå kjente turistattraksjoner på Jylland. (Kilde: Color Line)

Thumbnail Image: