Vil være best

Publisert Sist oppdatert

Hotelldirektør Torkel Schive (fra venstre) har et godt samarbeid med Hilton Scandics egen handikapambassadør Magnus Berglund og teknisk direktør i Hilton Scandic Norge, Bjørn Rummelhoff.

Trioen vi møter en januardag på Scandic Nedre Elvehavn i Trondheim er entusiastisk. På hver sin måte har de tre herrene ansvar for at alle, funksjonshemmede som funksjonsfriske, skal føle seg velkommen hos Scandic. Til sammen er de tre svært bevisste hvilke løsninger som trengs, litt Petter Smart og veldig erfarne hotellfolk.

Spesielt ansvar
Etter ti år i hotellbransjen ble Magnus Berglund alvorlig syk. Et lengre sykehusopphold senere kom han seg tilbake på bena, men å arbeide som før var ikke mulig. Den sympatiske svensken hadde dog en idé. Eller rettere sagt hadde han flere.

Berglund kontaktet sin tidligere svenske arbeidsgiver Scandic, som tente på ideen om å ansette en person som kunne ha ansvaret for å sørge for best mulig handikaptilpassede hoteller. Magnus Berglund arbeider nå i halv stilling, med kontor ved Scandics hovedkontor i Stockholm.

- Jeg har ansvaret for å utarbeide nye retningslinjer, gi support og sørge for utdanning av personalet innen spørsmål som berører funksjonshemmede gjester, forteller Magnus Berglund.

Med seg ved sin side har han førerhunden Ada, som er spesialtrent til å være assistent. Den bistår Berglund med å hente, bringe, løfte og holde alt fra blyanter til PC’er.

Magnus Berglund vil endre de ansatte i hotellkjeden Hilton Scandics tankemønster. Blant annet når det kommer til oppheng av dusjhoder.
Endre tankemønstre
Scandic har 69 hoteller i Sverige. Det er på langt nær så mange i Norge, men Berglund er rådgiver for både de norske og de øvrige hotellene i Norden. Han er særdeles fornøyd med Scandic Nedre Elvehavn. En knappe to år gammelt hotell i det trendy og sentrale nye byområdet i Trondheim.

Hotelldirektør Torkel Schive har all grunn til å være rakrygget.

- Vi har laget spesialrommene for handikappede så bra at mange andre ønsker å bli innkvartert der også, sier han smilende. Schive forteller om den faste gjesten, som i fjor hadde 80 overnattingsdøgn ved hotellet. Han ønsker å komme tilbake til det nøyaktig samme rommet hver eneste gang. Spesialtilpasset med DUX-seng med hev/senk-funksjon, stort og romslig bad og hjørnebeliggenhet. Funksjonen på sengen er for øvrig batteridrevet, slik at et eventuelt strømbrudd ikke får noen innvirkning.

- Den største utfordringer for oss, er å endre de ansattes tankemønstre, fremhever Magnus Berglund bestemt.

- De skal vite og forstå hva som er den funksjonshemmede gjestens behov til enhver tid, forklarer han. Et eksempel er at renholdspersonellet alltid må huske på å ha dusjhodet hengt opp helt nederst, forteller Berglund. En liten, enkel, men viktig brikke i det store puslespillet.

Møbelbutikk ble møtesal
Et stort møterom som ligger vegg i vegg med resepsjonen på hotellet, er spesialtilpasset handikappede. Salen kan ha opp til 60 rullestoler til stede samtidig.

- Rommet var opprinnelig en møbelbutikk, som vi bestemte oss for å kjøpe til dette formålet. Her har vi alt i riktig høyde for både funksjonshemmede og funksjonsfriske, fjernstyring av mikrofon og to projektorer. Alt kan fjernstyres med et lite bærbart kontrollpanel, forteller teknisk direktør i Hilton Scandic Norge, Bjørn Rummelhoff. Totalt har investeringene i dette rommet kommet opp i tre millioner kroner.

Skulle det begynne å brenne er det enkelt å få gjestene ut av møtelokalet. En dør leder rett ut i gaten, og redningspersonell kan enkelt hente ut deltagerne. Det er selvsagt mulig også å benytte resepsjonsutgangen.

Det er ikke bare rullestolbrukere som er funksjonshemmet. Døve, svaksynte, bevegelseshemmede og blinde er gjester som også blir godt ivaretatt.

- I hele hotellet har vi høyttalere som varsler både på norsk og engelsk, dersom en alarm går, forklarer Rummelhoff. Som entusiastisk forklarer at lysene som blinker på toppen av alarmsnorene er bygd etter samme konsept som de du ser ytterst på flyvingen.

Det er detaljene som teller. I resepsjonen finnes dette panelet, tilknyttet de handikaptilpassede rommene. Skjer det noe vil panelet til enhver tid vise hvilke rom som er bebodd, hvem som trenger hjelp og lignende.

Piler langs listene
Resepsjonsdisken er som alt annet nøye gjennomtenkt. Både små og store, sittende eller stående, føler seg ivaretatt her.

- Vanligvis er resepsjonsdiskene høye. Her har vi to høyder for våre gjester. For våre ansatte har vi en høydejusterbar disk på enden, slik at de slipper å stå med bøyd rygg hele tiden, forklarer Rummelhoff.

Ved en evakueringssituasjon går heisen ned til resepsjonen og åpner dørene. Der blir den stående. I tillegg er det et panel på veggen bak resepsjonistene, som forteller hvilke handikaprom det bor gjester på. Det er svært viktig å organisere evakuering av denne gruppen, og dette varslingssystemet gjør alt så mye enklere.

- Trekkes det i snoren på rommet tar det 3 sekunder før resepsjonisten ringer til rommet for å undersøke hva som skjer, sier Rummelhoff.

Tilgjengelighet er alfa og omega på Scandic Nedre Elvehavn. I restauranten er det satt av en egen informasjonsavdeling, her betjent av konferansevertinne Elbjørg Waagbø.

Et annet grep Rummelhoff, Schive & Co. har gjort, er å montere fluoriserende piler langs gulvlistene.

- Det hjelper ikke å ha piler høyt oppe på veggen. Er det mye røyk i gangen, skal du krabbe langs gulvet, sier de. Fluoriserende er også oversikten over rømningsveier som henger på innsiden av døren, på alle hotellrommene.

Heis med plass til båre
Internett er kommet for å bli. På Scandic Nedre Elvehavn er det fri tilgang for alle gjestene overalt med WLAN-oppkobling. I tillegg er det to internettstasjoner i normal høyde ved resepsjonen. I etasjen over er det en internettstasjon tilpasset rullestoler. Det er også handikaptoaletter i alle etasjer.

Tilgjengelighet kan bety mer enn atkomst for rullestol.

- Ved en anledning hadde vi foreningen for kreftsyke barn som gjester. Da var det greit å ha en vareheis som også tar båre. Vi fikk brukt for det den gangen, da det oppsto en akutt situasjon, forteller hotelldirektør Torkel Schive. Han har god grunn til å være fornøyd med sitt hotell.

Scandic-kjeden i Skandinavia arbeider aktivt for at også flere andre hoteller i kjeden skal komme opp på samme nivå.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS