Ung kvinne doller opp gammel "Lady"

Publisert Sist oppdatert
























– Jeg skulle gjerne sett dem som ikke ville sove godt i disse sengene, sier hotelldirektør Maria Blomqist.

Vi snakker her om den praktisk talt helt ferske hotelldirektør Maria Blomqvist, som sine 32 smukke år snarere ser mer ut som 22, og som dette til tross skal skaffe seg tillit hos grand old lady blant hotellene i Romsdal, Rauma Hotell, etablissementet som i årtier har ligger midt i Åndalsnes, halvannen times biltur fra Ålesund, og en noen kortere tur fra Molde.

Noen kan lett tenke at selv de mest iherdige fornyinger på Åndalsnes måtte være dømt til å bli mislykket. For hva kan man egentlig foreta seg på Åndalsnes om man ved et uhell skulle feilnavigere seg innom.

SPEKTAKULÆRT

– Da jeg kom hit for vel to år siden hadde det kanskje vært naturlig at jeg også tenkte slik. Selv om jeg kommer fra en liten by om lag 25 mil nord for Stockholm, så har jeg arbeidet i denne, og andre bransjer, flere steder. Uten å være blasert, så lar jeg meg ikke imponere av hva som helst. Men da jeg kjørte nedover Romsdalen ble jeg nesten slått ut, Trollveggen, Ramuaelva, fjellene, fjorden, til sammen var inntrykket spektakulært, ja hver enkelt del er helt fantastisk. For min del hadde jeg ikke sett denne delen av Norge, men skjønte jo at dette må være en turistmagnet.

– Ser du resultater i belegget?

– Selv om vi ikke er eneste hotell, så merker alle overnattingsstedene i området har store problemer med å skaffe mange nok rom, og vi er i den situasjon at vi må avvise gjester av og til. Man må for eksempel være klar over bare besøkene til Trollstigveien har vært helt enorm, tross nedgangstider ellers. Økningen av turister der har vært enorm.

Åndalsnes er sentrum for en rekke et de største turistattraksjonene i landet, og da overnatting her naturlig.

KVELDSÅPENT

– Det er sagt oss at du skal ”dolle” opp denne gamle ”lady”. Forell, fortell?

– Først og fremst har jeg ikke store tro overdimensjonerte oppussinger eller andre enorme endringer i denne bransjen. Økonomien er ikke til stede i de fleste tilfeller. Dessuten er folks behov, også for overnatting, bevertning og service ganske konstante. Derfor kan mye oppnås med forholdsvis små midler. Man må rett og slett tenke på å ivareta gjestene individuelt og på beste måte

Av nye tiltak er at vi skal holde åpent om kvelden. Vi har en kafé vi er veldig stolte av, og som holder restaurantstandard. Servicemessig og rent teknisk er vi forberedte på å sette i gang i høst. Åndalsnes har ikke stort utvalg av utested som er åpent på kveldtid. Mange tenker ikke over at vi har flere store bedrifter her, til og med ledende, så vi tror behovet er til stede.

MINIMALISTISK

– Så hele nyorienteringen er altså å holde lengre åpent.

– Vi byr på mer enn som så. Den gamle ”Lady” kommer til å få en skikkelig foryngelseskur. Vi har revet opp av alle ”vegg til vegg”- tepper på alle rom. De fleste ville fått sjokk om de viste hvor mye basiller og smittekilder som ligger i slike tepper. Nå har vi bare parkett av god kvalitet. Dyrt, men vi tjener inn på kundevelferd, lettere rengjøring osv.

På alle rom har vi satset på minimalistiske løsninger, som er oversiktlige og greie å forholde seg til for kundene. Vi får faktiske gode tilbakemeldinger fra mange som er lei av alt mulig unødvendig ”stash”, som kanskje ikke tjener noen hensikt.

– Mange som reagerer på en direktør med så ungdommelig utseende, og når vi er i gang, mange som er sjalu over at du gikk til topps etter så kort tid?

– De som tilhører organisasjonen tar nok alderen med stor ro. God helse og ungdommelig utseende er nok begrunnet i arvede gener. Men dessverre er det ennå slik at en ung kvinne i en sjefstilling får noen til å heve på øyebrynet, og jeg har også fått mistroiske spørsmål om hvorvidt jeg kan virkelig være direktøren.

IKKE SURSTRØMNING

– Svensk til og med, bør man nå grue for surstrømning av aller sterkeste gammelsmak?

– Dettet er gjæret sild som man skal være sterk for å sette pris på. Personlig setter jeg liten på denne retten, så jeg ser nok ikke for meg at dette blir noen stors slager. I denne sammenheng og alle andre er diskusjonen med fagfolkene her er veldig opptatt av at vi samarbeider om å få til en best mulig meny. Vi har internasjonale gjester om må ta hensyn til det.

– Hva er suksessfaktorene ellers?

– Jeg tror på de gamle kvalitetsfaktorene i bransjen, respekt for gjestene, nemlig at vi har en og en gjest som hver og en skal føle seg viktig og tatt vare på Vi opplever at mange kommer hit for de har fått et personlig forhold til oss. Dette er kanskje det aller viktigste. Det er ikke en eneste fancy idé som er viktigere enn dette, nemlig den menneskelige faktoren.

– Som i praksis betyr?

– Alle de tingene jeg har nevnt. I tillegg at vi eksempelvis har lagt inn madrasser av høyeste kvalitet på rommene. Det er den gamle leksen om å tilfredsstille kundens behov, så er mye gjort.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS