Totalrenovasjon i Steinkjer
Totalrenoveringen ved hotellet har foregått i flere måneder, men nærmer seg nå slutten. Resepsjon, fellesarealer, hotellrom, konferanserom og restaurant er noen av de mange delene ved hotellet som har blitt omgjort i løpet av renoveringsprosessen og som nå er ferdig til bruk. Inngangsparti og fasade er det neste som står for tur og det siste som gjenstår i hotellets omgjøringsplan. Grand Hotell ble bygd i 1949 og har senere blitt renovert flere ganger. I dag fremstår hotellet med 113 nyrestaurerte soverom og sju konferanserom, med kapasitet inntil 180 personer.
Hotelldirektør, Stig Y. Larsen, forteller at hotellet har blitt renovert helt inn til betongen.
- Det meste av innredning og interiør er byttet ut. Vi har til og med flyttet betongvegger, så dette er ingen lightrenovering, sier Larsen, som forteller at omgjøring av utearealet ikke har vært noe tema for hotellet.
Byhotell
- Hotellet vårt ligger midt i byen og dekker så og si hele tomta. Derfor har ikke dette vært noen problemstilling for oss. I stedet fokuserer vi på det arealet vi har til rådighet. Nå konsentrerer vi oss om å friske opp fasaden, og dette blir nok utvilsomt bra, smiler han, og legger videre til at materialvalget i oppussingen hovedsakelig har bestått av glass, stål og eik.
– Lokalene er bygd av disse materialene. Årsaken til dette valget, skyldes at vi synes det gjør hotellet vårt veldig stilfullt og tidsriktig, sier hotelldirektøren, som også røper at inngangspartiet vil bygges i glass og stål. Videre forteller han at ombyggingen har gitt hotellet en betydelig større kapasitet for overnatting og konferanser.
- Resepsjonen er blitt flyttet og lokalene i møteromsavdelingen utvidet, samtidig som vi har økt antall gjestesenger. Per dags dato blir det stadig større konferanser ved hotellet, og da er det viktig å kunne tilby alle en seng, sier Larsen. Han forteller at en har lagt vekt på et hotell med en moderne innredning og høy effektivitet.
Lys
- Vi har fokusert på at lokalene våre skal være lysere, åpnere og triveligere enn tidligere. Det har nå blitt høyere under taket, samtidig som utsikten mot gaten har blitt bedre. Vi har også installert et moderne lysstyringssystem som til enhver tid skaper den rette lysstemningen.
Når det gjelder personalet, har man vektlagt at de skal kunne betjene flere funksjoner samtidig. Et eksempel er at resepsjonen kan ta seg av betjeningen av baren når den ikke er bemannet av restaurantens eget personale.
På den måten er restauranten tilgjengelig 24 timer i døgnet.
- Gjestene kan da med andre ord kjøpe seg mat og drikke til alle døgnets tider, selv om utvalgets bredde selvsagt vil variere gjennom døgnet. Hos oss har dette ikke vært tilfelle før, og nå som vi har etablert denne ordningen, vil det gjøre hverdagen vår mer effektiv og bedre for våre gjester.
Årsaken til den totale renoveringen er at de ønsker å fornye seg og ruste opp til den kvaliteten markedet krever i dag.
- Folk reiser mer enn tidligere og stiller dermed store krav til hotellene. Det er derfor viktig at vi kan tilby de reisende et hotell med moderne fasiliteter, sier Larsen, og legger til viktigheten av å følge trendene.
- Moter og stilarter forandres og det er gunstig at vi følger denne utviklingen. Før omgjøringen var Grand Hotell noe umoderne i stilen, derfor ønsket vi å omskape bygget i en moderne stil. Det tror jeg også vi har lyktes i. Responsen vi har fått fra markedet tyder på at vi har klart det. Tilbakemeldingene har vært overstrømmende positive. Kundetallet har steget til værs, og det er veldig gledelig, sier Larsen, som er strålende fornøyd med arbeidet som har blitt gjort hittil.
– Jeg er veldig imponert og tilfreds. Vi har brukt lokale håndverkere og de har vært veldig dyktige. Nå ser vi ved Grand Hotell virkelig frem til mars måned, da alle brikkene vil ha falt på plass, avslutter hotelldirektør Stig Yngve Larsen.