Økologisk satsing på Hotel Guldsmeden

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Danske ildsjeler har åpnet Norges første økologiske hotell i gamle Hotel Carlton. Kjernen er det gode vertskap, stilen er en blanding av norsk, dansk, fransk og balinesisk.

 

– Det er deilig å åpne midt i dette hyggelige snøværet, sier Sandra Weinert som eier og driver Guldsmeden-hotellene sammen med sin mann Marc Weinert. Hun forteller at kjernen i hotellvirksomheten deres er det gode vertskap. Her skal du føle deg like velkommen som når du er gjest i et godt hjem.

Guldsmedgade

Det hele startet i Guldsmedgade i Århus, der det første Hotel Guldsmeden åpnet for ti år siden. Siden er det blitt tre hotell i København, ett villahotell i sør-Frankrike og et hotell på Bali. Siste skudd på stammen er Oslo-hotellet, som åpnet 10.mars i år. Her er det 50 nyrenoverte rom, en brudesuite med egen sauna og en familiesuite med tre himmelsenger. I tillegg er det Hammam i kjelleren med dampbad, sauna og kaldtvannskar. Flere økologiske aroma-produkter og skrubber kan benyttes i Hammamen og badstuen kan gjøres om til en aroma-badstu ved hjelp av aromaoljer.

Nyrenovert

Weinerts forpakter hotellet for eieren; Hotell Carlton ANS. Eiendommen er bestemt til alltid å være hotell, men de nåværende eierne hadde ingen til å drive det.

 – Dermed slo vi til og heldigvis likte de Hotell Guldsmedens konsept. Vi føler oss meget privilegert, forteller Weinert og viser Hotellmagasinet rundt i det nyrenoverte hotellet.

Spisesalen har møbler i treverk og gir ved første øyekast et hjemmekoselig inntrykk som ligner en norsk turisthytte. Men tresortene er teak og bambus fra Bali og rundt omkring står karakteristiske lamper i resirkulert plast fra samme fjerne himmelstrøk. De samme lampene går igjen på hele hotellet, både resepsjon, korridorer og rom. Rommene er små men har det nødvendige; himmelseng med pynteputer i geiteskinn fra Bali, badekåper, økologiske produkter på badet og selvfølgelig internett og TV. Guldsmeden har valgt en digital løsning med 27” iMacs, så gjestene ser TV digitalt.

Marc Weinert er arkitekt og har stått for oppussing og ombygging. Prinsippet er at alt som kan gjenbrukes pusses opp istedenfor å kastes. Dette er i tråd med tanken om bærekraftige valg som er en av pilarene i Hotell Guldsmeden.

Økologi i praksis

Guldsmeden er et økologisk hotell, noe som styrer så å si alle områder av driften. Maten skal være mest mulig økologisk og lokalt produsert, vinen er økologisk, avfall resirkuleres og alle tekstiler er av økologsk kvalitet. Ikke minst er alle vaskemidler økologiske og der det er mulig vasker de tekstilene selv i eget vaskeri.

 – Vi må selvfølgelig tilpasse driften til det stedet vi er. Her har vi et lite vaskeri i kjelleren der vi vasker håndklær, sengetøy og større ting sender vi til et Svanemerket vaskeri. Det er heller ikke mulig å få økologiske grønnsaker hele året i Norge, men vi jobber med å lage en oversikt over hvilke tider av året vi kan bruke norske produsenter og hva og når vi må importere utenfra. Det blir nærmest en livsstil å tenke gjennom alle valg. Man skal tenke på produksjon, transport og hvor man gjør av avfallet. Vi har forresten dedikert 2011 til året hvor vi skal lære oss ikke å kaste mat og skal få servietter påtrykt: Love food, hate waste, forteller Weinert.

Laks og Brunost

Hotellet serverer frokost hver dag og kan servere Tapas når gjestene måtte ønske det. Økologisk brød er allerede på plass, det samme er lokalprodusert laks og pølser. På et norsk hotell må man også ha brunost og den skal velges med omhu.

– Vi ble anbefalt fem forskjellige lokale produsenter og er i gang med å prøvesmake produktene for å kunne velge den beste brunosten, forteller daglig leder Kim Aagesen.

Det gode vertskap

Aagesen er 26 år og har sin første lederstiling som daglig leder av Oslo-hotellet. Han har syv års erfaring fra Guldsmeden-hotellene i København og har lært seg norsk for riktig å kunne kommunisere med gjestene.

– Guldsmedens visjon om det gode vertskap er det viktigste når jeg nå lærer opp nytt personale. Vi skal være fleksible og løsningsorienterte. Det betyr at de heller skal finne en løsning sammen med gjestene enn å vente til de får tak i meg for å få godkjenning fra sjefen, sier Aagesen. Han nevner et eksempel der en gjest som skulle sjekke ut kl 03 om natten og ønsket frokost. Selv om resepsjon og kjøkken var stengt fikk gjesten en frokost-pakke til å ta med og personalet fikk en takk i retur. Aagesen mener det er flere muligheter for fleksible løsninger på Hotell Guldsmeden enn på et vanlig hotell fordi reglene ikke er så stivbente.

 – Å jobbe på hotell er en livsstil og det beste med jobben er å gjøre gjestene glade, sier Aagesen som er på jobb nesten hele tiden. Han mener hotellbransjen i Norge er spennendes og at Oslo er en flott by for et lite, kreativt hotell som Guldsmeden.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Personalet på Hotell Guldsmeden foran en stor trerot fra Bali som har ligget i jorden i mange år og i følge den lokale presten skal bringe lykke. Fra venstre: Eier Sandra Weinert, PR-ansvarlig Kirsten Skovgaard Aggersborg, daglig leder Kim Aagesen og salgsansvarlig i Oslo Christian Jang-Mikkelsen.
Powered by Labrador CMS