Med personlig vri
Trine Pilgaard, Per Corneliussen og Kjell Svendsen utgjør den harde kjernen hos KS-interiør.
Svendsen leder firmaet KS-møbler, som til tross for en smule nedgang i markedet, stadig er like optimistisk. På kontoret råder en meget effektiv stab av dedikerte personer, som sørger for at kunder får det de trenger. Et nyinnflyttet lokale sørger for at møblene får som fortjent.
Personlig vir
Svendsen er svært opptatt av kundene sine.
– Jeg tror grunnen til at vi gjør det bra, blant annet er at vi har personlig kontakt med kundene. Gjennom flere år. På den måten får man et navn i bransjen. Man må yte god service og man må være seg selv. Skal vi lykkes er vi avhengig av å gjøre en god jobb, bare på den måte fortsetter man å få jobber. Jeg har vært lenge i bransjen og har opparbeidet meg et navn, sier han.
Svendsen har agentur på møbler fra en rekke norske og internasjonale møbelfabrikker.
– I tilegg er vi kjent for å ha gode priser, smiler han.
Kontraktsmarkedet
Selvsagt kan man finne møbler i et hvilket som helst møbelvarehus som ser helt like ut de Svendsen og hans stab selger. Og heldigvis er de aller fleste kundene oppmerksom på at det er milevid forskjell på spisestuestolen i et gjennomsnittelig norsk hjem og stoler som skal fungere i en godt besøkt norsk restaurant. Det samme gjelder også for annen innredning både på hoteller og i restauranter.
– Men jeg har hatt kunder på tråden som har akket seg; ”Stolen på møbelhuset koster mye mindre enn hva du forlanger.” Da har jeg bedt dem sjekke hva prisen blir hvis stolen skal leveres til kontraktsmarkedet. Og ikke minst hvilke garantier de får og hvilken kvalitet møbelet er i. Det er stor forskjell på privatmarkedet og kontraktsmarkedet. De pleier å komme tuslende hit etterpå, humrer Svendsen. Samtidig er han klar på at alt kan gå i stykker.
– Er det noe som skulle ha holdt som går i stykker, bytter vi det selvsagt uten mer om og men.
Trender i tiden
– Hvordan vil fagmannen beskrive dagens trender?
– Mye av dagens møbler og innredning har fått et relativ enkel design, uten at dette går ut over ergonomien. Løsningene er preget av lyse og glade farger og tiltalende materialvalg. I tillegg ser vi at hotellene ofte kjører en enklere linje, for eksempel er det ikke lenger opplagt at minibar er et satsningsområde, mener Svendsen. Han tillegger noe av utviklingen finanskrisa.
– Det er færre som får dekket ekstrautgifter ved kurs og konferanseopphold på hotell. Nå ser man nøye på prisene. Vi prøver å tilpasse tilbudet etter brukerne og deres behov. Det betyr også at vi fokuserer på møbler med flere funksjoner, forklarer Svendsen og henviser til hotellrom-lenestolen som kan få integrert lap-top bord.
Miljøaspektet
Miljø, resirkulering, bærekraftig produksjon og materialvalg er aktuelle temaer for møbelagenten.
– Vi legger stor vekt på de miljømessige sidene ved våre produkter, det gjør også kundene, sier Svendsen. I sortimentet finnes en rekke produkter som har en såkalt miljøprofil. Og Svendsen tror at mange av kundene også vil legge større vekt på å benytte produkter og tjenester hvor miljø har en fremtredende rolle. Dette kan også være et konkurransefortrinn, mener han.
– Vårt motto er at en miljømessig profil ikke skal være fordyrende for kunden.
I det store og hele har Svendsen et nøkternt syn på forretningsdrift, tæring etter næring er hans motto.
– Min mor sa alltid; har du to kroner, så spar den ene. Det rådet har jeg fulgt, avslutter Kjell Svendsen.