Hoteller som forteller
Selv definerer han bedriften som en blanding av innredningsfirma, arkitektkontor og reklamebyrå. Det lett snodige navnet betyr noe i likhet med å gå på stylter, logoen er en eldre herre på stylter. Nissen Johansen kaller seg storyteller og gir eksempler på hvordan den gode historien kan føre til økt omsetning.
Stylt Trampoli designer stil og historie til hoteller og restauranter, som oftest en fantastisk beretning - og reinspikka blank løgn. Et faktum som ikke går nevneverdig inn på Nissen Johansen.
– Går du på kino, ser en teaterforestilling eller leser en roman blir du jo ikke sur fordi noen har funnet på historien, repliserer han.
Eksempler på suksess
![]() |
Hotellet Klaus K ble innredet med lekker finsk design og elementer fra det mytiske nasjonaleposet Kalevala. |
Resultatet er at det har blitt en magnet for finske selskaper som skal innkvartere utenlandske forretningsforbindelser i Helsingfors.
 ,
![]() |
Innredningen har bidratt til at det har blitt et av de meste populære i hotellene i den finske hovedstaden. |
- De vil gjerne gi kunder og gjester en spesiell opplevelse av det unikt finske. Nå er Klaus Kurki blitt et av de mest populære og lønnsomme hotellene i Helsingfors, sier Nissen Johansen. Han stiller seg lett undrende til hvorfor ikke lignende grep er tatt i Norge.
– Tenk hva en kunne fått til med de norske vikingene som utgangspunkt – eller den samiske mytologien. Det ville garantert blitt en kjempesuksess, mener han.
Ide fra Fretex
Erik Nissen Johansen er oppvokst på Nesøya utenfor Oslo. Etter tre år på kunstakademi i Firenze slo han seg opp som kunstner og gallerist i Göteborg. De siste årene har hovedbeskjeftigelsen vært skrøner og historier i Stylt Trampoli, firmaet han selv var med å starte i 1987.
Ideen til sin helt særegne storytelling fikk han gjennom et album han i sin tid fant på Fretex. Det hadde blant annet et bilde av Trollhättans kvinneklubb på utflukt, datert 1914. Og dette bildet la grunnlaget for Nissen Johansen første befatning med storytelling som metode for å utvikle et restaurantkonsept.
Midt i albumbildet sto en mann med bart - i kvinneklær. Dermed starter historien om Farbror Hjördis, en forvirret sjel som starter kvinneklubb i Lysekil. Farbrorens familie vil ikke lenger ha noe med ham å gjøre, og resultatet blir at han startet ”Farbror Hjördis Bar Restaurant och Greier” i 1899. Slagordet var: «Så gøy man kan ha det med buksene på».
Historien er selvsagt bare diktning, men konseptet med farbroren ble en kjempesuksess.
Mafia og spøkelser
Siden har Nissen Johansen diktet opp flere fantastiske historier. Som for eksempel den om den italienske restauranten Joe Farrelli´s i Göteborg. Restauranten som ville satse på billig pizza og amerikansk meny, men som forsto at imaget måtte piffes opp ganske betraktelig. Nissen Johansen kom opp med gangsterhistorien om Joe Farelli, en mann med aner til mafiaen fra Little Italy i New York. Her hjemme har Nissen Johansen hatt et heldig håndlag med Hard Rock Cafe i Oslo. Eller Clarion Collection Hotel Savoy. Hotellet ledsages av historien om en fordums huseier, herr Carl Unger og inneholder både spenning i tårnrommet og nattlige spøkelser.
– Poenget er å bestemme seg for et konsept som er interessant og som gjestene husker og legger merke til, anbefaler til andre og vil komme tilbake til. Heller det enn å løpe av gårde til et reklamebyrå når driften går dårligere, mener han.
Destinasjon opplevelse
At den gode historien har noe for seg, er en kjensgjerning. Tenk bare på hva som skjedde i reiselivsnæringen etter at Da Vinci-koden kom. Boken resulterte i et enormt oppsving for severdigheter, hoteller, steder og opplevelse knyttet til den spennende og spektakulære historien. Et annet eksempel er historien om Arn Magnusson, middelalderens tempelridder, med egen opplevelsespark i Sverige. Mer kjente eksempler på destinasjoner som trekker turister fordi de forteller en historie er for eksempel Kardemomme By, Astrid Lindgrens verden eller Mummiverden.
Skap din egen historie
Konkurransen mellom hotellene har økt på grunn av forandringer i samfunnet. Kundenes behov og ønsker er ikke det samme i dag som tidligere. I dag er det ikke nok å bare konkurrere på pris, kundene ønsker seg noe unikt, en opplevelse. Det kreves noe ekstra, noe utover det vanlige for å lokke kunden og å øke omsetningen. Det er her storytelling kan være redskapet. Det familiedrevne hotellet Storaas ved Blefjell har brukt Stylt Trampolis konsept i sin nye innredning. De tok utgangspunkt i sin egen historie, som både er dramatisk og internasjonal. I hele hotellet fortelles spennende historier over en lav sko. På veggen bak resepsjonsdisken henger for eksempel en utstoppet krokodille. Den skal ha slukt hunden til innehaverens bestefar. Så seier i alle fall soga. Tro det om du vil..
 ,