Hotell i fremgang, der ingen skulle tru....

Publisert Sist oppdatert




















Og selv om turistmagnetene ligger på rekke og rad i denne delen av fylket, går alle hovedveier utenom det vesle tettstedet. Så her kunne knapt noen offenssiv hotelldirektør tenke seg etablering. Virkeligheten er til og med den at enkelte av fylkets egne ikke en gang vet at Vestnes faktisk har hotell - til og med et tablissement som blomstrer og lever i alle beste velgående. For selv om hotellet, i en av landets mest fremtredende reiselivsregioner, praktisk talt ikke bruker midler på å markedsføre seg mot turistene, så lever de godt med god gammeldags kundepleie mor nærmiljøet.

Bevisst
satsing

Mens hotelldirektører i hele fylket, og Kongeriket forøvrig naturligvis, slukøret studerer sine beleggsrapporter og regnskaper, en lektyre med lav underholdningsverdi mange steder, ja, så er den pekuniære nøden på Vestnes Fjordhotell ikke på noen måte påtrengende.

- Jeg kan bare konstatere at gjestene kjenner oss, sier hotelldirektør, Svein Magne Bergslid

- For oss er ikke hotell her inn i fjorden noen utnaurlighet. Vi klarer oss faktisk veldig bra, noe tallene våre viser. Vestnes Fjordhotell, som forøvrig er en familieeid bedrift, har eksistert i vel 60 år.De siste 22 årene har jeg vært leder, sier Svein Magne Bergslid.

Vi har hele tiden gjennomført en bevisst satsing, med klar strategisk tenking, og slikt gir resultater. For oss viser de seg gjennom fast, godt belegg,fornøyde gjester, gjeldfritt selskap og at ingen del av hotellet er eldre enn tre år.

Ett godt samarbeid med lokalt næringsliv er alfa og omega, fordi lokalsamfunnet danner basisen også i virksomheter som vår.

Dobbelt viktig

– Betyr ikke strategisk planlegging egentlig bare å planlegge hvordan de ansatte skal beinfly i største mulig grad. Erfaingen er vel at bare de aller største har råd til å bruke tid på møtevirksomhet om fremtidens mål, og å utvikle strategier med tilhørende handlingsplaner og oppfølging.

– For min del understreker jeg heller, at jo mindre man er, dess viktigere er planleggingssyklusen og oppfølgingen. Og påstanden kan gjerne belegges med personlige erfaringer fra hotellet her.

For oss som, som har de store turistmagnetene på nær sagt alle kanter, samtidig som alle disse allerede har veldig bra hotelltilbud, så blir utfordringene veldig store og gode planer dobbelt viktig. Kommunens størrelse bidrar også til nøkternhet, selv om den har noen forholdsvis store bedrifter innenfor skipsindustri, handel og annen industri.

Lite turister

Alle spør oss og er opptatt av hvordan turisttrafikken er. Jeg pleier å si att det viktigste er å skape aktivitet og drive godt de ti, elleve andre månedene i året. En må være realistisk og se seg rundt. Vi har flott natur her, men de store severdighetene ligger rundt byene. Vi satser ikke på turistbusser, som betyr altfor lave priser for oss. Denne prisen er det kjedehotellene som har skapt. Vi bruker ikke resurser på turistene. Vi satser heller på å modernisere og legge til rette for de gjestene vi likevel har. Vi tilbyr arrangementer og fasiliteter som sikrer oss god helårsdrift, og dermed et liv utenom turistsesongen.

Vi har dessuten veldig gjennomtenkte løsninger interiørmessig. Et utrent øye legger kanskje ikke merke til noe spesielt med resepsjonen. Den er imidlertid nøye planlagt, slik at betjeningen krever minst mulg ressurser. Baren ligger eksempelvis ved samme disken, og døren bak gir direkte adgang til kjøkkenseksjonen. Et menneske har full oversikt på alle tre punktene, uten den minste anstrengelse. Selv om vi bare har ett menneske her kan vedkommende lett betjene kunder og formidle kommunikasjon mellom gjester og kjøkken på en enkelt måte. Dernest har vi sørget for at utformingen er slik at gjesten føler at den er effektiv for dem, og ikke er lagt opp utelukkende for å avhjelpe hotellets behov.

– Men med næringslivet du har nevnt må jo her være et marked på dagtid også?

– Absolutt, men spørsmålet er bare hvordan vi kan betjene det på best mulig måte. Vi holder jevnlig kontakt med næringslvskundene våre på ulike måter. Etter hvert er alle sammen kjent og innforstått med hvordan vi driver. Men løsningen er fleksibilitet. Uansett hvem som tenger våre tjenester, så åpner vi dørene på dagtid, men på bestilling. Og så lenge vi server på en måte gjestene er fornøyde med, forstår de det og innretter seg deretter.

Slår du en sirkel med senter i Vestnes, ser du vårt marked på dagtid. Sentralt beliggende midt i fylket, er dagskurs ett produkt vi selger mye av. En av suksessfaktorene er nærhet til hurtigbåten.

Ta vare på ansatte

– Man kan jo ha en mistanke om at mye faller på den enkelte, for eksempel om ett menneske skal betjene tre funksjoner.

Vestnes Fjordhotell har en unik stabil arbeidskraft. Kokkene har vært her i 15 år og frokost-, kurs- og møteansvarlig har vært her i 19 år. Grunnen er kanskje utviklingsmuligheter og godt arbeidsmiljø.

– Planlegging og atter planlegging. Personalpolitikken er alt for viktig til at den kan preges av innfallsmetoden eller dagsformen til ledelsen. Her snakker vi med de ansatte, både med hensyn til vaklister og sosial forhold på abeidsplassen. Så vi både møtes for drøftinger og sosiale aktiviteter.

Filosofi

– Men du må da bruke uhorvelig mye tid på å fintenke om fremtiden og få tankene ned på papiret?

Når en har vært daglig leder i så lang tid, må en ha egenskaper som, kreativitet, omstillingsevne, satsningsvilje og pågangsmot. Ikke minst så må man være resultatorientert. En tur til hytta på Nordmøre er det som lader batteriene til Svein Magne Bergslid. Her kan han både slappe og tenke ut strategien for hotellets fremtid. For øvrig bruker han bare en halv dag i uka på kontorarbeid.

Nå kan selvsagt enhver leder heve egne styringsevner helt til himmels, ganske uten anstrengelser, jfr. kommunens egen Kjetil Rekdal, etter at han førte Aalesunds Fotballklubb til topps i cupfinalen. Vi interpellerer derfor et par av de ansatte i sakens anledning. Margunn Talberg sier det slik:

– Veldig kjekt miljø for oss ansatte. Vi trives veldig bra alle sammen, jeg har vel til gode å høre en eneste negativ kommentar. Å drive i konkurranse med alle våre mye større naboer er selvsagt en stor utfordring. Men vi har orden i sysakene og da blir det bra, ikke minst for gjestene.

På kjøkkenet finner vi Stian André Sadnes, sier sier:

– Foreløpig er jeg bare lærling, i kokkefaget. Men jeg er glad for å få denne tiden på et sted der jeg får føling med flee sider av hotellfaget. Og så gjør det ikke noe at vi har det veldig trivelig her.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS