Der service skrives med stor S

Publisert Sist oppdatert

Stephanie AbouJaoude er markedsdirektør for Radisson hotellet i Dubai og hun føyer seg fint inn i den smilende stallen.

 

 

 



















Servicen er nesten slitsom god. Over alt hvor du snur deg er det en ansatt til din tjeneste. Til og med for å trykke på knappen for å få heisen ned i resepsjonen.

Stephanie AbouJaoude, som er direktør for markedsføring og informasjon forteller at kjeden har en egen skole som alle må igjennom for å lære service og kjedens grunnverdier.

– Skolen heter The Business School og denne arrangerer kurs og opplæring over hele Europa og Midt Østen for at ansatte skal være best mulig forberedte på de oppgavene de går til på hotellene rundt om. Det viktigste de lærer der er å leve opp til vår servicefilosofi; Yes, I can, smiler Stephanie. Hun opplyser at dette er en opplæring de ansatte ikke bare får på kurs, men at det er en konstant oppfølging og oppfordring på dette i den daglige driften av kjedens hoteller.

UTVIKLING

Hun forteller at det har skjedd mye, nesten alt, i Dubai siden hotellet åpnet.

– Det var bare World Trade Center som var åpent da vi sa velkommen til våre første gjester. Det har vi nok tjent en del på. Vi var tidlig inne og skaffet oss gode relasjoner til mange viktige kunder. Dette gjør at vi har mange stamkunder som kommer igjen og igjen, også blant de lokale bedriftene. Og du skal huske på at denne delen av Dubai er fortsatt sentrum for kultur og shopping, sier Stephanie Aboujaoude. Hotellet er en del av kulturen i bydelene i det det jobber folk fra hele 50 forskjellige nasjonaliteter i hotellet.

– Vi er 670 ansatte. Noe som kan høres veldig mye ut med våre 270 rom, men du skal huske på at under vår administrasjon har vi også 10 restauranter og fem barer/puber. I tillegg har vi også en veldig stor cateringvirksomhet. Vi leverer mat til fester og events i ørkenen eller hvor det skal være. På grunn av våre mange restauranter så er vi et velutstyrt hotell slik at vi kan ta på oss de store oppdragene. Et eksempel er når hele galoppverdens øyne rettes mot Dubai og World Cup – løpet den 27. mars, så er det vi som står for mye av matserveringen på de midlertidige serveringsstedene som settes opp til arrangementet, forteller hun stolt og gleder seg tydelig.

Denne cateringvirksomheten inkluderer også en Dohw (gammel seilbåt) som ligger på vannet nedenfor hotellet der de to ganger pr dag går ut med gjester og serverer varm og kald mat for enhver gane. Dette er en tur som samler mange gjester og er en fin måte å se Dubais havneområder på, samtidig som man nyter et godt måltid mat.

– Denne catering virksomheten har vært et viktig område for oss nå i nedgangstider. For de som arrangerer slike fester der vi kan hjelpe har som regel penger likevel, smiler Stephanie Aboujaoude.

ØKONOMI

Man kan ikke snakke med en hotellvert i Dubai uten å komme inn på finanskrisen og dens påvrikning på Dubai.

– Det er en stund til det er tilbake dit vi var her i landet, men det er ingen stor krise. I alle fall ikke for oss. Det som har skjedd er at prisene på hotellrom og restauranter har normalisert seg og tilpasset seg verdensmarkedet og det kundene er villige til å betale. Ja, dette gir oss lavere inntjening, men vi tjener fortsatt så gode penger i De Forente Arabiske Emirater (U.A.E.) at vi utvider vår aktivitet i regionen med blant annet et helt nytt Park Inn Hotell i Abu Dhabi. Vi skal bli og utvikle oss videre i denne spennende regionen, sier Stephanie Aboujaoude.

MAT

På dette hotellet er det ikke mindre enn 11 restauranter.

– Årsaken til at det alltid er mange restauranter og barer tilknyttet hotellene her nede er at det er hotellene som stort sett har lov til å skjenke alkohol. På grunn av at dette er en muslimsk stat så er det strenge regler for alkoholservering, men på hotellene i de fleste emiratene får du kjøpt alkohol, forteller Stephanie Aboujaoude.

Radisson BLU har restauranter og barer med tilknytting til de fleste verdenshjørner. Her er det både kinesisk, japansk og italiensk. I tillegg er det en iransk. Den mest fasjonable er vel italienske LaModa der prisene ligger tett opptil Oslo-priser.

Den mest spennende restauranten er trolig The Fishmarket. Denne restauranten har vært med hotellet nesten siden åpningen og serverer – som navnet sier – fisk. Og det i alle størrelser og smaker. Man tar med seg de råvarene man ønsker seg fra en rikholdig fiskedisk og tar disse med til kokken og sier lag noe spennende av dette. Som regel en stor suksess.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS