Vil halvere og styrke

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Færre og sterkere destinasjonsselskap og turistkontor er noe av det NHO Reiseliv mener skal til for å sikre en bedre markedsføring av Norge.

NHO Reiseliv ser for seg at antallet destinasjonsselskap og turistkontorer bør reduseres med opptil 50 prosent de neste fem årene. Dette for å sikre bedre markedsføring av landet. 

Det er en fersk rapport som NHO Reiseliv har laget på oppdrag fra næringsminister Trond Giske som konkluderer med at markedsføringen av norsk reiseliv må bli mer samordnet og effektiv. 

 

– Mange destinasjonsselskap og turistinformasjonskontor har et finansieringsproblem. De ansatte bruker i dag for mye av tiden til å skaffe penger, i stedet for å bruke den på å markedsføre Norge, sier Almquist.
NHO Reiseliv gir dermed næringsminister Trond Giske rett i at offentlige midler til markedsføring av norsk reiseliv kan brukes mer effektivt.

– Vi støtter en utvikling mot større og mer slagskraftige selskap. Både private og offentlige eiere bør bli mer tydelige på hvilke tjenester og oppgaver disse selskapene skal utføre, sier Almquist.
Rapporten viser også at jo høyere den offentlige eierandelen er i reisemålsselskapene, jo mindre av selskapenes ressurser blir brukt på markedsføring av Norge.

– Derfor bør næringen selv ha siste ordet i disse selskapene. Rapporten viser at det gir mer valuta for pengene, sier Almquist.

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS