Ole-Petter Holene har produktansvar for Cats småmaskiner i de fire Pon-landene, men gleder seg også over den nye K-serien hjullastere – som nå kommer med spaker/joysticks.

Conexpo 2011

Spakstyring på store hjullastere Look to Norway, uttalte en amerikansk president etter krigen. Etter å ha tatt rundturen til flere av Cat-standene på Conexpo med Pons Ole-Petter Holene som guide, ble vi minnet om presidentens ord. Der haglet nemlig godordene til Ole Petter og hans norske kollegaer.

(upublisert) Opprettet Sist oppdatert

Tydeligvis må Pon-husets folk ha hatt sterk påvirkning på utviklingen av K-serien hjullastere. Maskinene gjenspeiler i sterk grad også ønsker fra europeiske brukere.

Største nyheten blant mange

Sett under ett, er den nye K-serien trolig den største Caterpillar-nyheten blant mange på Conexpo. At modellene 966K, 972K og 980 kommer fabrikkmontert med joystick- og spakstyring er nesten oppsiktsvekkende.

Rattet er skippet til fordel for spaker, og hadde det stått opp til Pons folk på Risløkka hadde nok det samme også skjedd med modellene 962K og 950K. Foreløpig er dette nok noe for tidlig, menOle-Petter Holeneer ikke i tvil om at spaker vil komme over hele linjen.

- Da Tom Eikså i TT Anlegg hørte at Cat 980K er uten ratt, bestilte han den første maskinen, sier Holene.

Nye førerhytter

K-serien har nye førerhytter hvor det er lagt stor vekt på støydempning og førerkomfort. Med buet glass i rutene og vindusfeltene trukket helt ned, får føreren en utrolig god sikt til alle sider og spesielt fremover.

Hyttene er blitt rommeligere, spesielt på de største maskinene hvor rattet er fjernet. I tillegg er alle informasjoner og kontroller samlet i hjørnestolpen på høyre side av hytta. All funksjonalitet ligger i det kompakte stolpepanelet, mens føreren har hånd om øvrige kontroller i spakene. Enkelt sagt er det kun skallet som er igjen av de tidligere hyttene, mens hele innmaten er ny.

Ny design

Panseret har fått ny design og kan åpnes som på forgjengeren H-serien. Om ønskelig kan kun bakluken vippes opp for rengjøring av radiator og utføring av daglig vedlikehold.

Den nye 980 K-modellen har fått lastfølende hydraulikk som de mindre søsknene 950-972 fikk allerede da H-serien ble introdusert.

980K blir betegnet som en råtass, og den leveres også med lock-up converter. Selvfølgelig er det ikke uten grunn at den på utstillingen var plassert i kombinasjon med Cats nyintroduserte anleggsbil. At Caterpillar hadde plassert hele fire forskjellige versjoner av CT660 med forskjellige påbygg på innendørsstanden vakte oppsikt.

En annen løsning som vekker begeistring hos Holene, er det nye lasteaggregatet på modellene 950K og 966K. Det har parallellføring og Z-bar geometri. Dette kombinert med buet glass og glassfelt helt ned i hyttefronten, gjør at føreren får en eventyrlig sikt forover.

Nye Doosan Moxy MT41 i Las Vegas

I slutten av februar ble Doosan Moxy MT41 skipet fra Molde til USA med Las Vegas og Conexpo som destinasjon. Nye MT41 (40 tonn) har verdenspremiere på utstillingen i gamblingbyen, men for Moxy-eier Doosan medfører den rammestyrte dumperen ingen gambling, forsikres det.

MT41 innleder en epoke hvor ytterligere tre av Doosan Moxys rammestyrte dumpere (MT26, MT31 og MT36) vil bli fornyet. Hva som vil skje med Brian Thomsens noe uferdige og prestisjepregede 50-tonner, er det foreløpig tyst om.

Hos Doosan Moxy i Elnesvågen imidlertid, er det langt fra tyst. Smilene er kommet frem etter finanskrisen og resultatet av en radikal omstillingsfase under ny eier.

- I januar hadde Moxy sitt beste januarsalg i historisk perspektiv. Det gledelige er at vi nå også selger på markeder i Asia hvor Moxy tidligere ikke har vært representert. Også USA-markedet har tatt seg opp. Det gjør at vi simpelthen var nødt til å vise vår nye 40-tonner på Conexpo, selv om den først skal lanseres i markedet i september, sier servicesjef Jan Roger Lindstedt som er på plass i Doosan-teamet i Las Vegas.

Design fra 50-tonneren

Førerhuset på MT41 sett utenfra fremstår som på 50-tonneren, men innvendig i hytta er alt nytt. Støydempningen er forbedret, det gamle dasjbordet er fjernet og kun displayet som viser alle funksjoner, er tilbake. Tidligere kabling er fjernet, for all funksjonalitet styres nå av elektronikken. Integrert er også "rapport" fra ryggekameraet.

På forakselen har maskinen fått samme hydrauliske fjæringssystem som ble brukt på 50-tonneren. Det rapporteres fra testkjørere at vibrasjoner i hytta er borte.

- Selve fornyelsen startet allerede for to og et halvt år siden, men gikk i rykk og napp inntil Doosan kom inn og satte fart på prosjektet. Nå har vi gjennomført en konstruktiv testperiode, dels med eget mannskap, dels med testing hos entreprenør. Siste finpuss og tilrettelegging i produksjonen, vil skje frem til lansering til høsten, sier Lindseth.

Økt lastekapasitet

Dumperen drives av Scanias lavturtalls motor DC13 (Steg 3B - SCR) som gir 493 hester (368 kW) v/2100 o/min. Videre har valget falt på ZFs 8-trinns gearkasse i EP-400 serien. Denne kombinasjonen gjør at MT41 kan drives svært kostnadseffektivt ved at det ikke tas ut maks. krefter på hvert gir. Maks. hastighet forover oppgis til 58 km/h, i revers er den 16 km/h.

Lastekapasiteten for MT40 er nå 24,4 m3, og i vekt innebærer det at produsenten har gått opp fra 37,2 til 40 metriske tonn. Nettovekten på dumperen er 30,7 tonn, og samlet gir det en totalvekt på 70,7 tonn.

Lavforbruksfilosofi

- I samarbeid med en av våre største kunder har vi i utviklingsarbeidet konsentrert oss om områdene miljø, drivstofforbruk og sikkerhet. Målt over en periode har vi erfart at ved å sette ned maksimumshastigheten på maskinen, registrerer vi en svært høy gevinst på områdene dieselforbruk, vedlikeholdskostnader og færre ulykker på anleggene, sier Lindseth.

- Sparepotensialet har resultert i at kunden vil fullføre prosjektet med å hastighetsbegrense hele dumperparken sin.  Dette står i sterk kontrast til promotering fra andre produsenter som setter fokus på høy hastighet inne på selve anleggsområdet. Selvfølgelig vil Doosan Moxy også levere maskiner med høy hastighet, men vi vil gå aktivt ut mot kunder og promotere det store utslaget en hastighetsreduksjon vil gi i positiv retning ved at det blir langt mer igjen på bunnlinjen hos kundene, sier Lindseth.

Powered by Labrador CMS