Mills med saltoffensiv

Siden 2004 har Mills redusert saltinnholdet med 20 prosent. Nå intensiverer de saltoffensiven.

Publisert Sist oppdatert

Frem mot 2018 skal saltforbruket ned ytterligere 20 prosent, som betyr at Mills fjerner mer enn 100 tonn salt fra maten på mindre enn fire år.

– I tråd med WHO sine målsetninger har Helse- og omsorgsminister Bent Høie satt offensive mål for industrien, og Mills stiller seg bak initiativene for sunnere, norsk hverdagsmat, sier administrerende direktør i Mills DA, Tore Haugsdal.

Mills DA, med kjente merkevarer som Delikat, Soft Flora, Melange, Vita hjertego’ og Mills-produktene, deltar i helseministerens næringslivsgruppe på matområder, og har forpliktet seg til Helsedirektoratets målsetninger om saltreduksjon.

- Målene vi har satt oss er ambisiøse, og innebærer både at vi fjerner salt fra matvarer vi allerede tilbyr, samt intensiverer jakten på helt saltfrie alternativer i de kategoriene hvor vi er tilstede, sier Haugsdal.

Mettet fett og salt

I tillegg til smak, har salt kvalitetsfremmende funksjoner i maten, både i form av konsistens og holdbarhet. Reduksjon må derfor skje over tid, for å sikre at produktene lever opp til forbrukerens forventinger.

- Samtidig er helsegevinstene ved saltreduksjon så store at målene må være ambisiøse. Sammen med mettet fett utgjør salt den største utfordringen vi har i det norske kostholdet. Høie har satt i gang viktige tiltak på salt, som vi nå ser resultater av ved at matprodusentene forplikter seg til å redusere saltinnholdet. Nå er tiden inne for å sette fokus på innhold av mettet fett i maten, med effektive tiltak for å redusere inntaket, sier Tore Haugsdal.

 

 

Powered by Labrador CMS