TESTER: McDonald's tester ut papirsugerør i enkelte restauranter i Oslo, Arendal og Nygårdskrysset.
TESTER: McDonald's tester ut papirsugerør i enkelte restauranter i Oslo, Arendal og Nygårdskrysset. (Kilian Munch)

McDonald's tester papirsugerør

McDonald’s Norge går nå i gang med en omfattende testing av papirsugerør. Tilbakemeldingene fra restaurantgjestene vil være et viktig bidrag til beslutningen om hva "burgerkjeden" velger som alternativ til plastsugerør.

McDonald’s har 71 restauranter i Norge som årlig serverer 35 millioner gjester. Denne uken starter McDonald’s Norge en omfattende test hvor plastsugerør blir erstattet av papirsugerør. I selskapets restauranter i Oslo sentrum, samt i Nygårdskrysset (Ski) og Arendal kan gjestene nå teste sugerør av papir.

SJEF: Administrerende direktør, Pia Martinsen Mellbye. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

– Som verdens største restaurantkjede har vi både ansvar og mulighet til å ta tak i noen av de største utfordringene vi står overfor i dag. Både den økende plastforurensningen i havet samt de enorme plastmengdene som produseres hver eneste dag, bidrar til stor bekymring over hele verden. McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige alternativer til plastsugerør globalt. Vi inviterer nå gjestene våre til å teste papirsugerør og til å dele sine meninger om det nye alternativet. Resultatet fra testingen vil få betydning for valg av sugerør i fremtiden, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

Alle gjester som besøker de utvalgte restaurantene inviteres til å teste og legge igjen sine tilbakemeldinger på nettsiden www.plastsuger.no.

En del av en global emballasjestrategi

McDonald’s har over 37 000 restauranter i mer enn 100 land, og mer enn 69 millioner gjester daglig. Selv små endringer i McDonald’s emballasjebruk kan ha stor innvirkning på miljøet.

– Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle mer bærekraftige løsninger for emballasje og avfall, og plastsugerør er noe vi har lett etter alternativer til lenge. I tillegg til test av alternativer til plastsugerør har vi allerede lansert en ny emballasje for McFlurry, uten plastlokk. Dette har alene bidratt til en reduksjon av plastemballasje fra våre restauranter i Norge, sier Mellbye.

Stiller høye krav

– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. Før vi lanserer nye sugerør i alle restauranter ønsker vi å forsikre oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Vi håper mange av kundene våre vil delta i testingen, slik at vi sammen kan finne en bærekraftig løsning som verken går på kompromiss med kvalitet eller smak, sier Mellbye.

Scandic med Funkis-takeover

I forbindelse med FNs internasjonale dag for funksjonshemmede, gjentok Scandic Hotels fjorårets suksess med «Funkis takeover». Fem mennesker med nedsatt funksjonsevne overtok stillinger på Scandic Ørnen og Scandic Flesland Airport for én dag. Målet er å sette søkelys på mangfold og bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Les hele saken

Til toppen