SJEF: Sølvi Solmunde er direktør på Clarion Hotel Admiral i Bergen.

– Lidenskap kjennetegner Clarion

Det er ikke alltid viktigst med en perfekt cv og lang utdannelse. Har man vilje til å lære kan man komme vel så langt.

Publisert Sist oppdatert

Det understreker hotelldirektør ved Clarion Hotel Admiral, Sølvi Solmunde. Få, om noen, har bedre grunnlag til å uttale seg om hva som kjennetegner Clarion-kjeden enn henne. For ikke «bare» har hun hatt en rekke lederposisjoner i kjeden, i tillegg har hun også testet lykken andre steder.

– Det er noe spesielt med Clarion. I Nordic Choice snakker vi mye om de tre ordene «energi, mot og begeistring», men i Clarion snakker vi i tillegg mye om «passion». Og jeg mener det er nettopp det å ha en lidenskap for faget sitt som kjennetegner Clarion. Det har vi jobbet med i kjeden i mange år og egentlig utviklet over tid, forteller direktøren.

NB: Saken fortsetter under videoen med Sølvi!

Ser etter glimt i øyet

Hun har deltatt og ledet utallige rekrutteringsprosesser og er helt tydelig på at vilje og personlighet kan ta deg langt.

– For en del år siden startet Clarion med audition-runder og jeg har sittet i mange slike juryer. Det vi gjerne ser etter, er de som har glimt i øyet, som brenner for noe og er genuint interessert i å levere en jobb. Da er det kanskje ikke så viktig med den perfekte cv-en, eller om du har studert i Sveits. Mange ganger holder det med det brennende ønske om å levere god service, understreker hun.

Og det er kombinasjonen mellom fagkunnskap og vilje til å bedrive service som er den viktigste suksessfaktoren på Admiral.

– Her hos oss har vi en god blanding av folk med høy fagkompetanse og evne til å løse små og store floker, kombinert med noen unge og ivrige som er ekstremt lærevillig. Den kombinasjonen gjør at vi veldig ofte får hyggelige kommentarer fra gjestene våre, både direkte og via TripAdvisor. Det er en spesielt god atmosfære her, sier hun med sedvanlig bergensk blyghet.

Fryder seg over god feedback

Og selv om hun «samler» på gode tilbakemeldinger er det de negative som sitter lengst i systemet.

FØLG MED: WeAreClarion er en kampanje som viser frem noen av hotell-Norges beste medarbeidere. Sjekk den ut på Facebook eller YouTube.

– Hyggelige kommentarer får vi aldri nok av og vi blir vel aldri vant til det heller. Men så er det gjerne sånn at det dessverre er de få negative som sitter lengst i. Men jeg blir utrolig glad når jeg leser hyggelige tilbakemeldinger. Og særlig om gjestene husker navn på noen som har imponert dem, fortsetter hun.

Mangfold er mer enn en ord

Solmunde brakte selv opp «lidenskap» som et viktig ord. Mangfold er et annet nøkkelord.

– Gjestene våre representerer et mangfold, både med tanke på hvor de kommer fra og hvorfor de kommer til oss. Alle har ulike formål med besøket sitt og da er det også en styrke for oss at vi har mange forskjellige folk som kan ivareta alle behov, forteller hun engasjert.

Vi lar henne få bryne seg på ett siste spørsmål:

«Vi pleier å spørre om «hva ville du gjort om du var sjef for én dag», men siden du er sjef skal du få sjansen til å svare på hva du ville innført om du hadde fått helt frie tøyler?

– Dagene er hektiske her, det er ingen hemmelighet. Og de har en tendens til å gripe og prege oss, mer enn vi klarer å prege de. Så hadde vi hatt ubegrenset med ressurser og tid, så skulle vi gjerne brukt det på å bygge laget enda sterkere og bli bedre kjent med hverandre. Det tror jeg er viktig for å bli enda bedre sammen, avslutter Solmunde.

Powered by Labrador CMS