Homlagarden hadde en stor kveld i går og fikk pris både i kategorien Årets kjøtt og Årets matspire.
Homlagarden hadde en stor kveld i går og fikk pris både i kategorien Årets kjøtt og Årets matspire.

Her er vinnerne i DNM

I går kveld ble en rekke produsenter enda litt stoltere av produktene sine. Her er vinnerlisten for Det Norske Måltid 2014.

Åtte produkter er kåret til landets beste i finalen under Det Norske Måltid. Tyngdepunktet for vinnerne er langs kysten fra Rogaland til Sør-Trøndelag. Vinnerne ble hedret med store deler av mat-Norge tilstede i Stavanger i går kveld.

Produktene er vurdert etter smak, konsistens, utseende og regional forankring. Finalejuryen bestod av Bent Stiansen, Wenche Andersen, Gunnar Nagell Dahl, Jan Kåre Johansen og Miriam Østvik Jenssen.

Årets vinnere er:

Vinner av årets det grønne - naturelle:
Piccolotomater, Wiig Gartneri AS, Rogaland.

Vinner av årets det grønne - bearbeidet:
Friskpresset Rabarbra Naturell, Köhler-paviljongen, Rogaland.

Vinner av årets kjøtt - naturelle:
Heil Lårsteik "Black Turkey", Økodrift Homlagarden AS, Hordaland.

Vinner av årets kjøtt, bearbeidet:
Fenalår av villsau, DalPro Gårdsmat, Sør-Trøndelag.

Vinner av årets meieriprodukt - naturelle og bearbeidet:
Kraftkar, Tingvollost, Møre og Romsdal.

Vinner av årets godbit - åpen kategori:
Klippfisk 321 Ovn, Jakob og Johan Dybvik AS, Møre og Romsdal.

Vinner av årets sjømat - oppdrett naturelle:
Vesters (flatøsters) Vest i havet AS, Hordaland.

Vinner av årets sjømat - bearbeidet:
Røkelaks, Ryfylkelaks AS, Rogaland.

Årets matspire

I tillegg til de åtte prisene ble også prisen "Årets matspire" delt ut. Den gikk til Homlagardens "Black Turkey", en hel lårstek fra økologiske kalkuner.

Juryen i denne kategorien bestod av innkjøpsdirektørene i COOP, Norgesgruppen og REMA 1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk.

De begrunnet prisen med at dette er en nyvinning og en produkt med stort markedspotensial. Det er sunt, lett å lage og spesielt som ferskvare dekker det et voksende markedssegment. Homlagarden tar seg selv av oppdrett, slakting, foredling, pakking og kjøling/frysing av produktene. Det gjør også historien om produktet ekte og troverdig.

Til toppen