Gjester fikk bot etter slakt på TripAdvisor

Gjester fikk straffegebyr på 100 pund etter å ha kritisert hotell på TripAdvisor.

Publisert Sist oppdatert

Å skrive anmeldelser fra reiseopplevelser har for lengst blitt noe «alle» gjør, enten det er på rene reisesider eller i diverse sosiale medier. Som oftest får ikke dette andre konsekvenser for «anmelderne» enn at reiseoperatørene eller hotellene imøtegår eller takker for tilbakemeldingen.

Et par som skrev en negativ anmeldelse om hotellet de hadde overnattet på i Blackpool, fikk trukket over 1000 kroner ekstra fra kredittkortet sitt som straff, skriver NRK, som siterer den britiske avisen Daily Telegraph.

Tony og Jan Jenkinson beskrev hotellet som «råttent, stinkende hotell» på TipAdvisor. Da paret henvendte seg til hotellet ledelse, skal de  ha fått opplyst at gebyret er en del av hotellets anti-dårlig-anmeldelser-politikk og helt normal prosedyre ved slike anlendninger.

Saken etterforskes nå av regionens handelstilsyn, som ser på gebyret som et angrep på ytringsfriheten.

En talsmann for hotellet sier til Daily Telegraph at han ikke er kjent med gebyrordningen.

På TripAdvisor har hele 150 av 259 personer gitt hotellet dårligste karakter. Kun 17 rangerer oppholdet som «ypperlig». Stikkord som går igjen er «grusomt», «skittent», «uvennlig ansatte», «illeluktende» osv. En gjest sier han heller ville bodd på Bate's Motel fra Hitchcocks «Psycho» enn på Broadway Hotel.

Tripadvisors side fra Broadway Hotel i Blackpool

Paret har nå kontaktet kredittkort-selskapet sitt for å få tilbake de 100 pundene.

Er det fristende å innføre samme type bøtelegging i Norge?

Powered by Labrador CMS