Den nye luksusen er det som oppleves som ekte og vanskelig tilgjengelig, sier Jan Birkelund, i AccorHotels Norden.
Den nye luksusen er det som oppleves som ekte og vanskelig tilgjengelig, sier Jan Birkelund, i AccorHotels Norden.

Dette er viktigst for luksusreisende

Hva er det luksusreisende verdsetter mest når de er på reise? Og hvor viktig er kunnskapen til de ansatte på hotellet? En ny undersøkelse gir noen viktige svar.

Enkelt oppsummert vil luksusreisende ha eksklusive og genuine opplevelser når de reiser. Og mange mener fortsatt at hotellet er en viktig kilde til det aller beste en destinasjon har å tilby.

Det viser undersøkelsen Luxury Insights: Gateway to Home der hotellkjeden AccorHotels har undersøkt hva verdens luksusreisende verdsetter på reisen.

Hotellene står sentralt

Undersøkelsen viser at hotellet har en fortsatt sentral posisjon i lokalsamfunnet og for den generelle reiseopplevelsen. Hotellet anses som et viktig sted for både lokale og tilreisende gjester som vil oppleve den unike «sjelen» til destinasjonen.

NB: Saken fortsetter under bildet.

SPESIELT: Unike opplevelser som dette er det luksusreisende er mest opptatt av, ifølge en ny undersøkelse.


85 prosent av de spurte opplyser at de beste hotellene har personale som kjenner området og som kan komme med gode tips.

– Mange reisende ser på reisen som en mulighet for å vokse som menneske. De er på utkikk etter personlige opplevelser som er større enn selve reisen. Derfor kommer det ikke som noen overraskelse at hotellene våre spiller en viktig rolle i å knytte gjestene våre sammen med det lokale samfunnet – enten det handler om kultur eller naturopplevelser, sier Sharon Cohen, VP på Fairmont Hotels & Resorts.

Bærekraft er viktig

De reisende opplyser også at de setter bærekraftig reising høyt og at de forventer at hotellene også tar ansvar. 84 prosent av de spurte synes det er viktig at hotellet kan tilby service og opplevelser som ikke skader miljøet eller samfunnet.

– Den nye luksusen er det som oppleves som ekte og vanskelig tilgjengelig. Dette går hånd i hånd med å beskytte verdens mest unike steder og kulturer, noe som har blitt svært viktig, ikke minst for mange av våre nordiske reisende. Vi i de nordiske landene er i forkant når det gjelder natur og økoturisme, og dette utvikler seg i et voldsomt tempo, sier Jan Birkelund, salgs- og distribusjonsleder på AccorHotels i Norden.

2725 svar

Studien er basert på data fra en undersøkelse der 2725 luksusreisende fra Frankrike, De forente arabiske emirater, Canada, Storbritannia, Tyskland, Kina og USA har svart på spørsmål om deres vaner og prioriteringer under turen. Undersøkelsen viser blant annet at:

- Eksklusivitet er viktigere enn merkevaren. 65 prosent av de spurte hevder at opplevelser som ikke er tilgjengelige for alle er spesielt attraktive. Og for den nye generasjonen er dette spørsmålet enda viktigere. 90 prosent av de yngre luksusreisende er villige til å betale ekstra for en eksklusiv opplevelse.

- Hotellpersonalets lokalkunnskaper er viktige. 85 prosent av de luksusreisende opplyser at de beste hotellene har personale som kjenner området og som kan komme med gode tips.

- Hotellet har fortsatt en viktig rolle å spille. Et stort flertall (93 %) ser hotellet som en sentral del av ferieopplevelsen. Over halvparten av respondentene (59 %) mener at hotelltilbudet påvirker deres valg av reisemål.

- Grønt er skjønt. 84 prosent av de luksusreisende opplyser at de synes det er viktig at hotellet kan tilby service og opplevelser som ikke skader miljøet eller samfunnet. I dag er det mange som er bekymret for overturisme og som forstår verdien av å velge hotell og destinasjoner som bidrar til en bærekraftig utvikling.

- Luksushotellet er ikke bare et sted for tilreisende besøkere. 77 prosent av de spurte mener at disse hotellene er attraktive sosiale og forretningsmessige møteplasser – selv om de ligger i hjembyen deres.

- Det er viktig at hotellet har en tett tilknytning til samfunnet. Erfarne luksusreisende forstår turismens positive innflytelse på en destinasjon og ser gjerne at hotellet bidrar til nærmiljøet. 80 prosent synes at bærekraftige leverandører og lokalproduserte produkter er viktig.

Les hele rapporten her: www.fairmont.com/promotions/luxuryreports

Til toppen