Vant Sjursøya-kontrakt
ALTi bygg og anlegg AS og Lemminkäinen Norge AS skal bygge nye Sjursøya containerterminal.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Arbeidsfellesskapet har vunnet kontrakt om utvidelse av Sjursøya containerterminal, opplyser Lemminkainen i en pressemelding. Her skal Oslo Havn bygge Norges største og mest moderne containerterminal og vil samle alle containerne på Sjursøya i 2015.
Entreprisen på rundt 130 millioner kroner omfatter bygging av betongkai fundamentert på stålrørspeler til fjell. Prosjektet har oppstart i april/mai 2014 og skal avsluttes i november 2015.
I 2030 vil det bo 1,5 millioner mennesker i Oslo-området. Det er ikke planlagt større veiprosjekter inn mot hovedstaden i samme periode som vil avlaste kødannelsen. Ved å doble kapasiteten på containerhavna gjennom denne utvidelsen vil Oslo Havn bidra til å redusere kø og bedre miljøet.
400 trailere gir ti km kø
Et vanlig containerskip som seiler inn Oslofjorden erstatter cirka 400 semitrailere på hovedveiene inn mot Oslo. Skulle disse trailerne kjørt etter hverandre, ville de ha laget cirka ti kilometer med kø. I tillegg slipper en trailer med en container fra Rotterdam til Oslo ut 17 ganger mer CO2 enn ved båttransport.
- Vi sluttfører nå siste del av kaibyggingen på Sjursøya, før containervirksomheten endelig kan flyttes over hit fra Ormsund. Sjursøya får Norges største godshavn, og vil i fremtiden håndtere dobbelt så mange containere som i dag. Det betyr at vi vil stå godt rustet til å forsyne en sterkt voksende befolkning i Oslo og på Østlandet med varene de etterspør, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.
ALTi bygg og anlegg og Lemminkäinen Norge har lang erfaring fra denne type arbeider og ser frem til å kunne levere et godt produkt i rett tid til Oslo Havn.
- Vi har for tiden flere større kaianlegg under utførelse og Lemminkäinen Norge har flere pågående betongprosjekter innen dam og brukonstruksjoner. Sammen besitter vi kompetanse og gjennomføringsevne til dette svært spennende prosjektet, sier Lars Gunnar Andersen, Daglig leder ALTI bygg og anlegg AS.
- Utfyller hverandre
- Gjennom å etablere et arbeidsfellesskap så vi muligheten for sammen å kunne utføre containerterminalprosjektet som er en milepæl for oss, sier Andersen.
- Sammen utfyller vi hverandre på en god måte både med kompetanse og arbeidskapasitet. I tillegg deler vi oppfatning om gjennomføring, verdier og arbeidsplattform. Vi ser på denne arbeidsmodellen som spennende, sier Viseadministrerende direktør Hans Olav Storkås i Lemminkäinen Norge.
Lederne Hans Olav Storkås fra Lemminkäinen og Lars Gunnar Andersen fra ALTI har sammen valgt å satse på havnemarkedet, Oslo er et strategisk sted å starte.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll