KJEMPER FOR AMARONE: Kampen mot masseproduksjon var et viktig tema da Pierangelo Tommasi var på Norgesbesøk nylig.

Den gamle vinen

Få, om noen, selger mer vin i Norge enn Tommasi. Likevel har de et forklaringsproblem.

Publisert

Siden 1902 har den italienske familiebedriften levert noen av nordmenns største vin-favoritter. De kraftige og fruktige vinene fra nord-Italia passer utmerket til flere av våre nasjonale retter og produsenten leverer produkter i så å si alle prisklasser, og til nær sagt alle slags behov.

Pierangelo Tommasi er fjerde generasjons Tommasi og direktør for eksport. I forbindelse med et besøk hos importør Interbrands i Oslo, fikk Hotellmagasinet er intervju med den blide italieneren som var overraskende åpen. Blant annet lettet han litt på sløret og sa at de har et forklaringsproblem…

– Du har en rekke utfordringer som vinprodusent, men hovedutfordringen vår nå er å sikre at vi forklarer at spesielt Amarone ikke må oppfattes som en enkel hverdagsvin. Det er ingen andre viner som koster mer å produsere fra start til mål, og det ligger et massivt arbeid bak produksjonen. Derfor kan det ikke aksepteres når masseprodusenter lanserer Amarone, uten at produktene er på det nivået Amarone skal være på, sier Tommasi.

«Amarone-familien»

SKÅL: Dagens Tommasier er fjerde generasjons vinprodusenter.

Arrangementer som dette er med på å bidra i kampen mot det han kaller masseproduksjon av Amarone, forklarer han til oss.

– Vi har et godt samarbeid med de andre i «Amarone-familien» for å spre kunnskap om dette problemet. Vi må både bekjempe det samlet, men også alene ved å vise frem kvaliteten vår. Det tredje er at vi sammen prøver å forandre lovene. Og det er en lang reise. Men vi er i gang, sier Pierangelo.

I praksis betyr det at familien jobber sammen med et lite knippe andre kvalitetsprodusenter i området for å motvirke masseproduksjon og kvantumsbasert tankegang. I hovedsak går arbeidet ut på å innføre reguleringer som ikke finnes i dag.

Eller som Interbrands skriver i en pressemelding:

– Velproduserte, balanserte og finesse-orienterte viner skal ikke trenge å lide på grunn av mindre kvalitetsorienterte produsenter.

EDELT OMRÅDE: På Tommasis vingård dyrkes noen av norske vindrikkeres favorittdråper.

Stabilitet

Mange vintrender kommer og går, men i Norge har hangen til italienske kvalitetsviner bitt seg fast. Tommasi tror en av hovedgrunnene er stabilitet.

– Først og fremst tror jeg det handler om at vi har vært stabile leverandører av gode produkter over tid. Ja, i mange år. Dessuten har vi sørget for å gi kundene våre kunnskap om produktene våre. Vi har forklart produktene på en enkel måte slik at folk forstår oss, forteller han.

Han peker også på tradisjon som et element.

ALLE GODE TING ER FIRE: Vel, dette er i alle fall fire gode ting.

– Vintrender har ofte en tendens til å komme og gå, men den italienske trenden, med Amarone i spissen, ser ut til å bite seg fast her til lands. Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort her. Den første ordren hos oss fra Norge var i 1996. Bare noen måneder før dette fikk vi den første fra Sverige. Begge ordrene var på Amarone. Så dette har vært en lang reise. Heldigvis er karakteristikkene på rødvin fra Veneto noe som har slått veldig godt an i Norge og Norden. Profilen passer dere veldig godt.

Eksportsuksess

Tommasi presenterte fire årganger av både deres klassiske amarone, i tillegg til fra den eksklusive enkeltvinmarken Ca’Florian. Nyskapning er også en stor del av Tommasis filosofi, noe de viser i flere nye og meget interessante produkter. Det ble presentert en musserende vin laget utelukkende på pinot nero druen, en Rosso di Montalcino, og ikke minst deres nye stolthet; Brunello di Montalcino.

Magnifica_3-Martin Blikstad.

De siste tiårene har familien opplevd stor suksess utenfor Italias landegrenser. Og Norge fører an.

– Norge er faktisk et stort marked for oss. Regner man dere sammen med de andre nordiske landene er dere det største markedet for oss. Mer enn 80 prosent av produktene våre eksporteres og til totalt rundt 70 land. Målet ser selvsagt at Tommasi-flagget skal vaie i så mange lang som mulig, sier Tommasi ambisiøst.

Lokalt fokus

Hjemmemarkedet er derimot et vanskeligere marked å få bredt fotfeste i.

– Italia, som et vinproduserende land, er mer orientert mot lokal identitet på vinen. Det betyr at både lokalbefolkningen og turistene helst drikker lokal vin. Er man i Toscana så drikker man toskansk vin. Selvsagt er vi inne på finere restauranter, men volumet er ikke så stort utenfor vårt område.

Øyvind Berg hos Interbrands sier at valgfriheten i Norge er betydelig høyere.

– I Italia blir man gjerne kun tilbudt lokal vin, mens i Norge er det egentlig helt annerledes. Her får gjestene eller kundene tilbud om vin fra hele verden.

Veien å gå på hjemmebane er derfor å flytte seg selv, eller rette sagt å ekspandere. Det skjønte Tommasi-familien tidlig.

– For 20 år siden bestemte vi oss for å ekspandere utenfor vårt område. Så i tillegg til Tommasi eier vi også fem andre merker. To fra Toscana, et fra Puglia, et fra fra Lombardia og et fra sør-Italia, sier Tommasi. – Vi vil produsere kvalitetsvin fra så mange områder i Italia som mulig og vi vil ha et stort utvalg som kan eksporteres. Men nå det er sagt så vil Tommasi, Amarone og Ripasso alltid være hjørnesteinen, understreker han

Store forskjeller

Pierangelo Tommasi er fjerde generasjon Tommasi og ser naturlig nok store forskjeller i sitt virke, kontra sine forgjengere.

– Den første og andre generasjonen hadde små landområder til rådighet, så de produserte der de kunne. Det var først da den tredje generasjonen tok over at vi gjorde virkelige fremskritt. De kjøpte land, økte porteføljen og bygde merkevaren. Det er deres jobb vi forvalter.

Ifølge Tommasi først og fremst på avlingene de store forskjellene er.

– Vi har forstått at god vin først og fremst lages ute på avlingene, ikke i kjelleren. Derfor behandler vi også avlingene slik at vi slipper å ta med oss produkter som må etterbehandles eller reddes. Produksjonen i dag er dessuten mye mer stabil. Vi har fått teknologi som hjelper oss veldig, spesielt på stabiliteten. Natur er fortsatt natur, det kan man ikke gjøre mye med, men vi har bedre forutsetninger for å lykkes i dag.

Han kommer også på en tredje forskjell.

– Den tredje forskjellen er at vi kan tenke globalt, ikke lokalt. Vi tar vinen ut til verden og nå har vi eksportert siden 1972. Det skal de ha, de var smarte i tidligere generasjoner og så at det var eneste mulighet for å vokse. De så at verden var mye større enn Italia, sier Pierangelo.

Hvis du får anbefale norske kunder ett av dine produkter – hva blir det?

– Ingen tvil, det må bli Amarone Classico. Tar du et glass eller en flaske med Classico så forstår du også hva Tommasi handler om.
Oppfordringen er herved levert.

Powered by Labrador CMS