– De ansatte er godt ivaretatt

Hotellsjef ved Thon Hotel Vårsøg i Surnadal, Runar Meløy, sier den siste tiden har vært utfordrende, men at de ansattes rettigheter er godt ivaretatt.

Publisert Sist oppdatert

Da vi ringte det konkursrammede hotellet i Surnadal i går fikk vi beskjed om at de ansatte hadde fått munnkurv. Utpå ettermiddagen fikk vi imidlertid en e-post fra hotellsjef Runar Menøy som ville forklare situasjonen.

– Historien er slik at Vårsøg Hotell har slitt med store underskudd alle år de siste 15 årene. Eieren av hotellet og driftsselskapet har bidratt med store overføringer for å holde driften av hotellet i gang. Når det tok slutt, ble det likviditetsproblemer, ikke minst i forhold til gammel gjeld. Og som du vet, når regningen ikke blir betalt da ender det til slutt slik det gikk.

Viktig å holde åpent

Selv om prosessen har vært vanskelig, mener Menøy at de ansattes rettigheter har vært godt ivaretatt.

– Hotellet har holdt åpent hele tiden. Det var veldig viktig for styreleder og meg – og det klarte vi. De ansatte og gjestene var veldig godt fornøyd med det. Vi var opptatt av at dette gikk minst mulig ut over de ansatte og gjestene våre – det var helt avgjørende for oss. Alle ansatte har vært i full drift hele tiden. Deres rettigheter er godt ivaretatt. Vi har hatt god kommunikasjon opp mot prosessen.

Hvorvidt samtlige ansatte blir med videre, formulerer Menøy seg slik:

– Organisasjoner er hele tiden i endring, så også vår organisasjon. Jeg har tilpasset organisasjonen slik at vi kan møte de nærmeste månedene med en god kostnadsstruktur. 

Vil nærmere Thon

Han avslutter med litt selvskryt og en god dose optimisme.

– Hotellet er et av de flotteste distrikthotell som finnes i Norge. En totalrenovering ble gjennomført i 2010 hvor den siste biten falt på plass nå i 2015. Vi har solide eiendomseiere som bidrar til utvikling. Matkonsepter og matkvalitet er kvalitetsbegrep som hotellet er viden kjent for – det skal opprettholdes. For å skape noe mere enn bare et hotellopphold, er vi opptatt av opplevelser og temaarrangementer. Det har vi allerede et stort utvalg av, og som markedsføres og selges i de forskjellige markedssegmentene.

Han vil også knytte tettere bånd til hotellkjeden han tilhøre.

– Vi ønsker å knytte oss enda nærmere Thon Hotels og utnytte de mulighetene som en hotellkjede kan skape. Thon Hotels kjenner jeg godt fra tidligere stillinger i kjeden. De vill kunne bidra til bedre belegg for oss ute i distriktet ved at vi har mulighet til å benytte en profesjonell salgs- og markedsorganisasjon i kjeden. Det gleder jeg meg til og har stor tro på.

 

 

Powered by Labrador CMS