Brukte over en milliard på vin

Flyselskapet Emirates investerte mer enn 140 millioner dollar eller 1,15 milliarder norske kroner på vin i 2015.

Publisert Sist oppdatert

Emirates styrker investeringene i selskapets anerkjente vintilbud. I 2015 gjorde flyselskapet et rekordinnkjøp av 13 millioner vinflasker til en verdi av 140 millioner amerikanske dollar – mer enn dobbelt så mye som tidligere års innkjøp. Men flypassasjerene må smøre seg med tålmodighet før de får nyte godt av fjorårets investeringer. Vinene skal nemlig ikke serveres før om en 7-10 års tid.

Investeringen er en langsiktig investering for å imøtekomme selskapets utvidende rutenettverk og forventede nye fly. Vinsatsingen er et av flere tiltak selskapet gjør for å tilby passasjerene sine et best mulig produkt om bord på Emirates-flyene. I 2015 konsumerte Emirates’ passasjerer 11,4 millioner vinflasker fordelt på alle billettklasser, hvorav 10 millioner av flaskene ble servert på Economy Class, en økning på 27 prosent fra året før.

STOLT SJEF: Norgessjef, Terje Grue, er stolt over vinlisten Emirates tilbyr.

– I hvert eneste ledd av selskapet ønsker vi å tilby en best mulig kundeopplevelse, og vi mener at vi har et vintilbud som reflekterer dette løftet. Gjennom årene så har vi styrket oss gjennom avtaler med de beste vingårdene i verden, og vi er stolte av at vinlisten vår kan minne om det du finner på de beste restaurantene i verden, forteller norgessjef i Emirates, Terje Grue.

Se kortfilm om Emirates vinhistorie her.

Tidlig ute

Nøkkelen til Emirates’ vinsuksess er at selskapet handler inn vin "en primeur", altså før vinen er ferdigprodusert og på markedet. Slik kan selskapet la eksklusiv vin modnes perfekt før den serveres om bord på flyene. Mange flyselskaper kjøper inn fra vinmeglere eller på anbud, mens Emirates har et team av vinkjennere som har gode relasjoner til noen av verdens beste vingårder. Dette gjør at de kan håndplukke og skaffe de mest eksklusive og sjeldne vinene til passasjerer på Emirates.

– Mange av passasjerene våre har vært positivt overrasket over utvalget og kvaliteten på vinene, og blir naturligvis nysgjerrige på hvordan vi kan tilby såpass sjeldne viner. Svaret er rett og slett langsiktig planlegging og investeringer, forteller Grue.

690 millioner dollar på 10 år

Siden 2006 har Emirates invester 690 millioner dollar på vin. Noen av investeringene har vært på viner som først vil være klare for konsumering i 2025. Flyselskapets vinkjeller, som er størst i bransjen, har per i dag 2,2 millioner flasker med årgangsvin lagret.

Av vinkjøpene på First Class og Business Class var nesten halvparten – 1,8 millioner flasker – fra Bordeaux-regionen i Frankrike. Bordeaux-viner har alltid blitt verdsatt av Emirates, og rundt 60 prosent av all rødvin på First og Business Class er fra denne regionen.

Emirates kan nå tilby 70 forskjellige viner, champagner og portviner på en gjennomsnittlig dag på alle billettklasser til over 150 destinasjoner.

– Svært få produsenter kan møte de volumene som vi trenger av den kvaliteten vi ønsker. Det ble derfor tidlig besluttet at vi heller går for kvalitet og kjøper mindre kvanta direkte fra vingårdene og produsentene, forteller Terje Grue. - Det er en massiv logistikkoppgave å servere 70 forskjellige viner hver dag over et rutenettverk av vår størrelse. Men det betyr også at våre kunder, og spesielt de som flyr med oss ofte, alltid kan se frem til noe nytt og spennende å smake på.

Nøye utvalgt

Emirates har også lagt stor vekt på viner fra Burgund og kjøp direkte fra eksklusive Grand Cru vingårder som Chevalier-Montrachet, Charmes-Chambertin og Echézeaux.

Flyselskapets langvarige relasjoner med vinprodusentene har også gitt Emirates tilgang til noen av de mest sjeldne og eksklusive vinene. Fra Corton-Charlemagne Grand Cru-regionen alene, som anses å være blant de fineste av Burgunds hvite viner, har Emirates kjøpt 2.000 kasser i 2015 - tilsvarende 10% av den totale produksjonen i regionen.

Andre nyere tilskudd til Emirates vinkjeller inkluderer fine italienske viner som Solaia og Ornellaia for First Class og den svært etterspurte vinen Super Tuscan Tignanello som vil bli lagt til Business Class tilbudet i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS