Absolut hyller Andy Warhol

Absolut hyller Andy Warhol

Tradisjonen tro lanserer Absolut årets «limited edition». I år er det kunsten og det mangeårige samarbeidet med Andy Warhol som hylles.

Absolut er stolte av å presentere sin ikoniske flaske i en «limited edition» for kunstinteresserte. The Andy Warhol Edition er prydet med Warhols opprinnelige Absolut maleri. Dermed kan alle ta med seg en Warhol hjem, selv uten å pantsette hytten. Warhol Edition blir et innovativt og fargerikt innslag på hyllen. Riktignok ser den ved første øyekast svart ut, men er gjennomsiktig som den vanlige flasken, men med blå, rosa og gule detaljer. Det er en replika av Andy Warhols opprinnelige Absolut Warhol maleri.

«I love the bottle…»

Tilbake i 1986 var Andy Warhol den første kunstneren til å skape et originalt kunstverk for Absolut. Utgangspunktet hans var, "I love the bottle, I want to do something...". Siden den gang har den svenske produsenten samarbeidet med tusenvis av nyskapende artister og kreatører, inkludert Keith Haring, Damien Hirst, Louise Bourgeois, Annie Liebovitz - og mer nylig Spike Jonze, Swedish House Mafia og Icona Pop.
– Warhol lot seg inspirere av flaskens form. Denne «limited edition» er en hyllest til partnerskapet mellom Absolut og Andy Warhol. Han tilførte vår merkevare kreativitet, og la grunnlaget for vårt fruktbare samarbeid med kunstverdenen, og spesielt den moderne kunsten. Det originale Absolut Warhol henger trygt på museum, men med flasken presenteres verket for verden, sier Nodjame Fouad, Director of Storytelling i Absolut.

Kunstutveklsing

– Warhol er like aktuell i Norge som i resten av verden, og vi gleder oss til lanseringen av flasken også her. Konseptene og arrangementene knyttet til lanseringen er unike. Blant annet rulles verdens største kunstutveksling, «Art Exchange», i gang hvor man på absolut.com sin hjemmeside kan laste opp egenprodusert digital kunst og motta et stykke kunst i retur fra et tilfeldig sted i verden. En heldig kunstner vil motta en original Warhol i retur. Jeg håper mange nordmenn vil prøve seg, sier Richard Düring, Brand Manager i Pernod Ricard Norway.

Til toppen