IDYLL: Svært mange skiturister har et forhold til dette stedet.
IDYLL: Svært mange skiturister har et forhold til dette stedet.

30 år som trendsetter i fjellheimen

Da Hemsedal Cafe åpnet dørene 16. februar 1989, var det ingen som ante at de skulle bli et ikon i afteski-miljøet. I morgen feirer de 30 år med dansing på bordet og jägerbombs, med det de kan best: En helvetes fest.


I 30 år har Hemsedal Cafe vært en viktig bidragsyter til reiselivsutviklingen i Hemsedal. Miljøet rundt Hemsedal Cafe har klart noe alle livsstilsaktører ønsker seg; å bli et ikon og fortsette å være en attraktiv aktør for stadig nye generasjoner som skal til fjells.

 

– Det har vært hardt arbeid og hele tiden hånden på trend-pulsen innen musikk, fashion, mat, drikke og livsstil, slik at man fortsetter å være trendsettende sesong etter sesong, forteller Calle Johansen, som sammen med Jens Martin Jørgensen har drevet selskapet i alle årene. En ting er sikkert; det stopper på ingen som helst måte nå, gløder det fra Johansen.

Jubilanten leverer bedre resultater enn noensinne, og nærmer seg 50 millioner i omsetning, og skal fortsette å jakte på tittelen som den mest trendy livsstils-arena i den Skandinaviske fjellheimen i årene som kommer også.

Rock ’n roll går aldri av mote

Hemsedal Cafe åpnet dørene 16. februar 1989, som et av Norges første rendyrkede afterski konsepter. Ingen visst den gangen at Hemsedal Cafe 20 år etter skulle bli kronet av Carlsberg Gruppen til Europas beste afterski.

I dag har virksomheten 14 fast ansatte medarbeidere, og teller over 60 medarbeidere under vintersesongen. Hemsedal Cafe systemet utgjør; Hemsedal Cafe, Stavkroa Afterski, Stavkroa Night Club, Stavkroa Sportsbar, Stallen Saloon og er en av Hemsedals hjørnestensbedrifter.

– Organisasjonen er den viktigste motoren på destinasjonen i det man definerer som «etter skitid opplevelser» innen lokale matopplevelser, afterski, underholdning, og nattklubb. Rock ‘n roll går aldri av mote, det er kun utrykket, form og farge som forandrer seg med tiden, og vår jobb har alltid vært å tilby det som er tidsriktig – og vi elsker det vi driver med, som er en forutsetning for suksess, sier Calle Johansen med et smil.

NB: Saken fortsetter under bildet.

MYE MORO: Har har vært noen opplevelser opp gjennom årene. Foto: Picasa

 

«Alt henger sammen med alt»

– Hemsedal som turistdestinasjon er avhengig av å være attraktiv i det norske markedet, og rekruttere blant de yngre målgruppene når de skal velge «fjellet sitt» for første gang, forteller Calle Johansen.

Han har erfart mange ganger at kronekursen svinger og at de utenlandske gjestene uteblir. Det å forstå viktigheten av det norske markedet som en grunnstein i destinasjonsøkonomien er alfa omega sier han.

– Vår jobb har vært å forstå livssyklusen til de norske gjestene og skape en attraktiv livsstils arena som et tillegg til den fantastiske naturen, alpinanlegget, og andre aktiviteter. Alt henger sammen med alt på en destinasjon, for det er ikke slik at gjestene kommer til fjells for det ene tilbudet alene. De kommer for totaliteten – hele pakka! Vi følger derfor våre gjester fra de er studenter og drar på tur alene til fjells for første gang uten foreldrene, til de får sin første jobb, blir samboere, kjøper seg et hjem, får barn, og så blir klare for å kjøpe seg en hytte eller leilighet i fjellet, sier Johansen.

Følger man ikke med, er det lett å gå i glemmeboken hos kundene.

– Er man ikke på ballen og er en attraktiv arena for ung-voksen målgruppen når de skal gjøre sine valg for første gang, da ender det med at de velger seg andre fjell og blir værende der. Det er mange destinasjoner som har erfart dette, og havnet i bakevja fordi de ikke evnet å utvikle seg. Vi har i alle år sett at gjestene våre blir værende i Hemsedal fordi de fikk denne dalen og fjellene i sitt hjerte som unge, og har tilbragt hele sitt voksne liv her på grunn av totalpakka. Nå er de her med barn og sågar noen med barnebarn. Det er klart det er morsomt å observere dette, og vite at man har vært en viktig brikke i et stort destinasjonssystem, sier Calle engasjert.

NB: Saken fortsetter under bildet.

FULL FEST: Hemsedal Cafe har levert festopplevelse i 30 år. Foto: Are Tallaksrud 

Generasjonsskifte

Etter snart tre tiår ved de operative spakene har Jens og Calle også gjennomført et generasjonsskifte i ledelsen for å tilpasse seg nye generasjoner med gjester. Med Thomas Karlsson som daglig leder og et knippe dyktige, unge medarbeidere som brenner for Hemsedal og produktene Hemsedal Cafe systemet har skapt, er man rigget for fremtiden. Begge er fortsatt involvert i driften men i større grad bak sceneteppet.

– Den 16. februar 2019 er det nøyaktig 30 år på dagen siden oppstarten, og dette skal ikke gå upåaktet hen. Vi feirer jubileet med en stor fest der det hele startet for 30 år siden, på Hemsedal Cafe. Vi gleder oss stort til å henge ut med gamle og nye venner som elsker Hemsedal, og mimre litt over de ulike epokene og alle historiene som har blitt skapt gjennom disse årene, og selvfølgelig rock on inn i fremtiden, avslutter Calle.

Til toppen