Viste fram norsk sjømat i Dubai

Seafex-messen i Dubai er et eksotisk høydepunkt for norske eksportører som ønsker å finne kunder i regionen. Og årets messe har vært en stor suksess, sett med norske øyne.

Seafex-messen er den største handelsmessen innenfor sjømatindustri i Midtøsten og Afrika, og finner sted 7. til 9. november. Norges sjømatråd organiserte for andre året på rad en sjømatmottakelse og fellesstand for norske eksportører på messen. Standen holder en felles norsk profil, og er en møteplass mellom norske eksportører og relevante kunder fra hele verden.

– Det har vært spennende dager. Jeg tror vi trygt kan si at vi har hatt den mest populære standen, og vi har hatt besøk fra alle verdenshjørner! Dette er et klart tegn på at etterspørsel etter norsk sjømat er sterk i regionen og jeg gleder meg til å gripe videre fatt på den viktige jobben vi skal gjøre sammen med norske eksportører i De forente arabiske emirater, sier landansvarlig for emiratene, Maria Kivijärvi Heggen. (saken fortsetter under bildet)

NORSK KRABBE: Da Hotellmagasinet deltok på Gulfood i Dubai i februar i år var norsk kongekrabbe representert. (Foto: Eskil Bjørshol)

Oppstart i 2014

– Deltakelse på messen er en aktivitet under Sjømatrådets satsing på Nye markeder. Dette ble startet i 2014, og angår markeder der Sjømatrådet tidligere ikke har investert på vegne av fellesskapet, sier lederen for Nye markeder i Norges sjømatråd, Ingelill Jacobsen.

Nye markeder deles inn i to kategorier: norske produkter i nye markeder og norske produkter, nye for etablerte markeder. Etter at Sjømatrådet gjennomførte en potensialeanalyse for Midtøsten ble De forente arabiske emirater besluttet å være et av markedene Sjømatrådet i første omgang jobber videre med under satsningen norske produkter i nye markeder.

– Arbeidet med å åpne og utvikle nye markeder er et langsiktig arbeid. Ved å delta på denne messen tar Sjømatrådet, sammen med næringen, et steg i riktig retning, sier Kivijärvi Heggen.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen