Vil ha mer direktebooking

I disse dager lanseres kampanjen «Book direkte». Målet med kampanjen er å øke bevisstheten rundt mulighetene som ligger i direktebooking.

Bak kampanjen står HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter og kafeer. NHO Reiseliv er en av mange europeiske reiselivsorganisasjoner som slutter opp om kampanjen.

– Dagens reisende kan organisere og bestille overnatting på mange måter. De ulike distribusjons- og bookingkanalene har sine fordeler og ulemper for både forbrukere og tilbydere. Vårt budskap er at å booke direkte også har sine fordeler, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Flere fordeler

På den ene siden er tanken å bevisstgjøre forbrukere rundt fordelene ved direktebooking, blant annet knyttet til direktekontakt med tjenesteleverandør, realtidsinformasjon om ledige rom og spesialtilbud. På den andre siden er målet å få hoteller, restauranter og andre reiselivsbedrifter til å reflektere over hvordan de kan tjene på direktebooking.

Kampanjen dreier seg ikke om å lansere en ny bookingplattform.

– Det overordnede målet med kampanjen er å fremme direktebooking som idé, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Slik deltar du i kampanjen

Hoteller, restauranter og andre reiselivsbedrifter som ønsker å delta i kampanjen, kan laste ned en gratis logo på sitt språk fra HOTRECs nettsider. Via en nettbutikk på samme nettside er det også mulig å kjøpe klistremerker, dørhengere, notatblokker, flagg og annet reklamemateriell. Det er helt opp til reiselivsbedriftene selv om de vil delta i kampanjen.

 

Her blir det Quality-hotell

— Bodø is "booming" og vi skal være en del av det, sier eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, som i samarbeid med direktør Morten Chr. Jakhelln og Hundholmen Byutvikling skal bygge hotell i Bodø. Les hele saken

Til toppen