Vil ha bransjen over på plast

Stadig flere barer og restauranter bytter ut glass med plast. Og flere skal det bli, ifølge glass 4 ever.

Det er i og for seg ikke spesielt oppsiktsvekkende at den norske importøren mener akkurat det, men han har med seg noen gode argumenter.

Til syvende og sist er det økonomi det handler om for de aller, aller fleste aktørene i horeca-bransjen. Et knust glass er x-antall kroner i tap. Ti knuste glass er xx-antall kroner i tap. Gang det med 350 åpningsdager, så blir det penger av det.

PLASTIC FANTASTIC: Kim Johansen og glass 4 ever vil ha horeca-bransjen over på plast.
PLASTIC FANTASTIC: Kim Johansen og glass 4 ever vil ha horeca-bransjen over på plast.

Polykarbonat

Redningen ifølge Kim Johansen, country manager i glass 4 ever, er polykarbonat. Ja, eller plastikk. Glassene han forsøker å overbevise den norske bar- og restaurantbransjen om er nemlig uknuselige.

– Dette prosjektet ble opprinnelig startet for rundt ti år siden i Danmark, og blant annet ble det brukt av et selskap som eide 50 nattklubber i Danmark. De ville ha et uknuselig alternativ av økonomiske hensyn, for de så at hver kveld ble det knust irriterende mange glass, sier Kim Johansen.

Selskapet han snakker om er Spivi, bedre kjent som folkene bak «I am Rose» og shotserien «lille grønne». I Danmark har de holdt på såpass lenge at de konkluderer med at dette er en suksess, men nå begynner det så vidt å røre litt på seg også her i Norge.

– Vi har fått ubetinget positive tilbakemeldinger her også, blant annet fra badeland, campingplasser, uteserveringer og båthavner. Restaurantbransjen her er de siste tvilerne, for ingen vil være først ute.

DIN LOGO: Akkurat som på glass, kan også plastglassene påføres ønsket logo.
DIN LOGO: Akkurat som på glass, kan også plastglassene påføres ønsket logo. Foto: Ib Sorensen HisArt

- Garantert uknuselig

Med andre ord forsøker Johansen å overbevise hotell- og restaurantbransjen, og han sier han gleder seg til flere oppdager fordelene.

– For det første er det garantert uknuselig. Jeg mener garantert. Og tror du ikke på det, så kan du se videoene vi har lagt på nettsiden vår, oppfordrer Johansen.

Det er ikke bare kostnaden som er på fordelssiden. I og med at «glassene» ikke kan knuses, skader de ikke inventaret og de kan heller ikke brukes som våpen. De er også betydelig lettere å håndtere for de ansatte, ifølge Johansen.

– En glassbakke skal ifølge arbeidsmiljøloven ikke veie over seks kilo, men alle som har jobbet som servitører vet at en full bakke gjerne veier godt over det, opp mot 14 kilo. Glassene våre er langt innenfor lovverket, sier Johansen og tilføyer: – Det er også klare miljøfordeler, men foreløpig ser vi ikke at noen helt vurderer den siden av det. Men den er der så absolutt, siden Glass4ever er Co2-nøytral. Glassene er mer miljøvennlige å produsere, transportere og resirkulere, enn vanlige glass. påstår Johansen.

Fremover blir hovedfokuset å jobbe seg inn i alt fra hoteller, kantinekjeder og badeland.

– I Danmark har først og fremst nattklubbene vært den store suksessfaktoren, men med referansekunder som Lalandia (badeland), det danske Forsvaret, Zen, Hilton Hotels og Carlsberg er det er spørsmål om tid før produktene virkelig blir allemannseie, tror Johansen.

Og det begynner å løsne, for i Norge har blant annet kultstedet Heidis Bier Bar på Rådhusplassen, Foynhagen i Tønsberg, Askimbadet, SonSpa og Quality Hotel Langesund, kjent som Badeparken, tatt i bruk plastglassene.

Glassene har til nå blitt produsert i Kina, men mer og mer av produksjonen flyttes til Danmark. Det skal gjøre det enda enklere for eventuelle norske kunder.

– Vi har allerede en bred portefølje og er de eneste som kan kalle oss fullsortimentstilbydere, men vi kan også spesialdesigne glass til kundene etter ønske. Fordelen med å være en liten organisasjon, er at vi kan snu oss rundt fort hvis kunden kommer med ønsker vi ikke har tilgjengelig.

Så spørs det hvor lenge de blir små, da.

Til toppen