PÅ GANGEN: - Amalie ser ut som et hotell, lukter som et hotell og føles som et hotell, ifølge de nye eierne.

Viking kjøper Amalie

Med det litt gammeldagse by-hotellet i porteføljen, rykker Viking Eiendom opp til å bli en skikkelig "player" i Tromsø-markedet.

- Etter et par utfordrende år, peker pilene nå igjen oppover for Amalie Hotell, og dagens eiere finner tiden rett for å gi stafettpinnen videre til nye eiere, heter det i en pressemelding sendt ut av Viking Eiendom og Amalie Hotell.

Sistnevnte er synonym med Tor-Ragnar Fjeldstad som åpnet Amalie i 2000 og siden har drevet hotellet.

GODT SYNLIG: Hotellet er nærmest å regne som et landemerke i Tromsø sentrum.
GODT SYNLIG: Hotellet er nærmest å regne som et landemerke i Tromsø sentrum.

Amalie er i dag nr. 7 av 18 hoteller i Tromsø på Tripadvisor. Hotellet, som ligger meget sentralt til i Sjøgata, får 4,5 av 5 «kuler» på nettstedet.

Hotell nr. 4

- Vi har stor tro på Tromsø som reiselivsdestinasjon og brenner for lokalt eierskap i Nord-Norge, sier kjøper Idar Gabrielsen i pressemeldingen.

Viking Eiendom eier ifølge Nordlys i dag flere eiendommer i Tromsø sentrum, deriblant Viking Hotell og City Living i Grønnegata og ABC Hotell i Parkgata. Amalie Hotell blir dermed det fjerde.

FOAJEEN: Amalie Hotell som et populært hotell, spesielt blant norske gjester.
FOAJEEN: Amalie Hotell som et populært hotell, spesielt blant norske gjester.

- Når vi ikke kan eie ett stort hotell, ser vi flere fordeler med å eie flere små. Vi kan drive mer effektivt og det gir stordriftsfordeler. Vi har også oppfattet Amalie Hotell som et populært hotell, spesielt blant norske gjester. De som bor der, er veldig fornøyde og de som har drevet hotellet til nå, har gjort en veldig god jobb. Det gjør at det er et fint hotell å ta over, forklarer Gabrielsen til Nordlys.

"Lukter" hotell

Han omtaler Amalie Hotell som et «klassisk» hotell. Det er et konsept de nye eierne ønsker å videreføre.

- Det er det motsatte av et minimalistisk hotell, for å forklare det enkelt. Vi ønsker å bevare litt av særpreget og sjelen. Amalie ser ut som et hotell, lukter som et hotell og føles som et hotell. Den gode følelsen ønsker vi å ta vare på og kanskje videreutviklei, sier Gabrielsen.

Det betyr solid møblering, en rompris som «gir mye for pengene» og en god, solid frokost.

- De serverer i dag en veldig god frokost som de har fått mye skryt for. Det ønsker vi også å videreføre, sier Gabrielsen.

Partene vil ikke å offentliggjøre salgssummen.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen