Nyutviklede Fendt 900 Vario MT.

Trenger du trekkraft?

Med den nye Fendt 900 Vario MT og Fendt 1100 MT beltetraktorer, kan Agco/Fendt nå tilby høytytende trekkmaskiner over 500 hk for dem som trenger stor trekkraft i ulendt terreng.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

De nye Fendt 900 Vario MT beltetraktorene er tilgjengelige i tre effektnivåer: Fendt 938 Vario MT med 380 hk, Fendt 940 Vario MT med 405 hk og Fendt 943 Vario MT med 431 hk (ECE R120).

Betydelig forbedret komfort på og utenfor veien var et hovedmål for utviklingsarbeidet på Fendt 900 Vario MT. Det nye fjæringskonseptet består av fire elementer; Et luftavfjæret førersete, 2-punkts førerhusfjæring, en ny «Smartride»-fjæring til beltene og en endret drivlinje med «Constantgrip»-fjæring.

Constantgrip: De tre midtre belterullene er montert i belterammen via pendelopphenget (boggi i boggi). Dette gjør det mulig å justere belterullene for å følge bakkens konturer på jordet og veiene. Andre fordeler inkluderer en jevn vektfordeling over hele beltet og maksimering av kontaktområdet på jordet.

Smartride: Hovedarmen til belteopphenget er festet til chassiset ved hjelp av den nyeutviklede fjæringen. Fjæringen består av:

  • Robuste spiralfjærer med integrerte støtdempere
  • Ekstra hydrauliske støtdempere for demping dersom «hopping» oppstår
  • Hydrauliske støtdempere og fjærputer garanterer optimal fjæring
  • Langsgående torsjonsstabiliseringsstag gir chassiset mer sidestabilitet

Dette resulterer i en betydelig lengre fjæringsvandring på totalt 260 mm (målt på det fremre styrehjulet). Fjæringen tillater en svingvinkel på 11 ° på hver side, og kan derfor sammenlignes med forakselopphenget på en traktor med hjul.

Førerhusfjæring: Fendt 900 Vario MT er, ifølge Fendt, den første konvensjonelle beltetraktoren med 2-punkts førerhusfjæring, bestående av to oppheng med gummiblokker foran og spiralfjærer med integrert støtdemper bak.

Fjæringen på førerhusets bakside er 98 mm og skal gi «meget komfortabel og effektiv demping av vibrasjoner», som overføres direkte fra bakken via den stive bakakselen.

Kombinasjonen av chassis- og førerhusfjæring skal kunne «redusere støtbelastningene betydelig». I praksis skal føreren oppleve dette som forbedret stabilitet ved høyere hastigheter på veien, og at det er mindre slitsomt å kjøre i terreng.

Høy effektivitet i vanskelig terreng

Den nye Fendt 900 Vario MT-beltetraktoren er spesielt egnet for tungt trekkarbeid, og har maksimal effektivitet når den brukes på trekkjobber utenfor vei.

Det store kontaktområdet på beltene, gjør Fendt 900 Vario MT ideell for bratte forhold, eller når man skal raskt frem med belter i terreng med behov for store krefter.

Vanskelige og ujevne underlag med humper og spor skal komfortabelt kunne kjøres over med konstant høy trekkraft, det være seg et tilhengerlass eller jordbearbeiding.

Lavturtallskonsept

Fendt 900 Vario MT beltetraktor skal alltid operere i det ideelle turtallsområdet med maksimalt dreiemoment og minimalt drivstofforbruk. Dette er muliggjort takket være det integrerte Fendt iD-lavturtallskonseptet, som allerede er brukt i Fendt 1000 Vario-serien.

«Høyt dreiemoment, lavt motorturtall» er konseptet som alle komponentene i traktoren er utviklet for. Motoren, Variodrive-drivlinjen, radiator og hydraulikk er tilpasset dette.

På denne måten oppnås maksimalt dreiemoment i den nye Agco Power-motoren med stort volum (9,8 l) ved 1200 o/min (1200 til 1600 o/min). Det nominelle turtallet er 1700 o/min. I en nyhetsmelding skriver Fendt at det optimale turtallsområdet (1200 til 1700 o/min) er langt lavere enn for konvensjonelle konsepter, og er en presis match for motorens optimale drivstofforbruk.

En automatisk funksjon er lagt til i programvaren, der motorturtallet reduseres fra 1000 o/min til 800 o/min når traktoren er i parkeringsposisjon.

Fendt Variodrive

I over 25 år har Fendt hatt den fullstendig trinnløse Vario-transmisjonen. Fendt fortsetter å følge Variodrive-konseptet.

Som på Fendt 1000 Vario, er hydrostatisk-mekanisk kraftdeling også et trekk ved Fendt 900 Vario MT med sine større hydrauliske enheter. De to hydromotorene svinger separat. Når hydromotor 2 ikke er belastet, frikobles denne automatisk ved høye hastigheter. Dette betyr at effekttap i transmisjonen reduseres ytterligere, som igjen fører til en betydelig økt effektivitet.

Resultatet er uavbrutt maksimal trekkraft i terreng, og maksimal effektivitet når du kjører på vei uten å måtte skifte gir. På vei når Fendt 900 Vario MT beltetraktor sin maksimale hastighet på 40 km/t ved 1550 o/min.

Concentric Air System kjølesystem

På grunn av separat hydraulisk drift som er uavhengig av motorturtallet, leverer Concentric Air System (CAS) «alltid den ideelle kjølekapasiteten». CAS-kjølekonseptet med høytrykksvifte kjøler alle varmevekslere etter behov. Viftehjulet foran kjølermodulen suger kald luft, i motsetning til standard kjølesystemer.

Siden kald luft har større tetthet, kan mer luftmasse skyves gjennom varmevekslerne, og mer varme blir derfor absorbert og ledet vekk med mindre vifte-effekt. Det er kun 1-2 mm klaring mellom viften og viftehuset for maksimal effektivitet.

CAS har også betydelig reservekapasitet for ekstreme driftsforhold og temperaturer. Systemet kan bestilles som tilvalg.

Førerhuset

Når det gjelder å oppnå maksimal ytelse fra maskinen, spiller designet av førersetet en nøkkelrolle, opplyser Fendt.

I prinsippet er alle nødvendige betjeninger og funksjoner overført fra Fendt 1000 Vario-førerhuset. Førerhuset på Fendt beltetraktorene leveres med mulighet for et førersete i ekte skinn, og flere ulike komfortfunksjoner, samt et komfortpassasjersete med integrert koppholder i armlenet.

Maskinparametere kan justeres og overvåkes i den 10.4" store Vario-terminalen med berøringsskjerm. Kjøretøyet skal kunne betjenes raskt og intuitivt ved hjelp av det kjente Fendt multifunksjonsarmlenet med den integrerte Fendt Vario multifunksjonsspaken.

Førerhuset på Fendt 900 Vario MT beltetraktor har solbeskyttelse foran, bak og på siden, et nytt, kraftigere klimaanlegg, flere 12 V-tilkoblinger og USB-grensesnitt.

Hydraulikken

Den nye Fendt 900 Vario MT har hydraulikk-system med mulighet for to lastkjennende pumper (2 x 220 l / min) som kan levere olje til to separate kretser og nå maksimal strømningshastighet ved 1700 o/min.

Om nødvendig, med hensyn til oljevolum og oljetrykk, kan forskjellige redskapsfunksjoner kobles til en bestemt krets. Dette gjør at man slipper å øke turtallet for å få nok olje til enkelte funksjoner, reduserer utslipp og kjølebehovet til hele systemet. Hydraulikken er utstyrt med ventiler som tillater en stor strømningsmengde på 140 l/min som standard. Alle seks ventiler kan bestilles med en strømningsmengde på 170 l/min som tilleggsutstyr.

Det flate designet på Fendts dobbeltvirkende hydraulikksystem kan betjenes ved fullt trykk uten oljelekkasje ved kobling. Trykktap elimineres og energiforbruket reduseres. De glatte overflatene på koblingene er også enkle å rengjøre. Forhindring av inntrenging av smuss beskytter det hydrauliske systemet og pumpene.

«Storebror» Fendt 1100 MT

Fendt tilbyr de nye beltetraktorene i 1100-serien i fire effektklasser: Fendt 1149 MT med 492 hk, Fendt 1154 MT med 536 hk, Fendt 1159 MT med 592 hk, og Fendt 1165 MT med 646 hk (ECE R120).

Fendt 1100 MT er identisk med de store nåværende Challenger-beltetraktorene. Belteopphenget med de fire pendelopphengte belterullene gir en jevn vektfordeling og maksimal jordkontakt. Fendt 1100 MT er avhengig av den velprøvde hurtiggirtransmisjonen som er spesielt utviklet for traktorer fra 500 hk og oppover.

Disse traktorene med opptil 646 hk kan kjøres på offentlige veier uten begrensninger og spesielle tillatelser i Europa, siden den ytre bredden på 3 m ikke overskrides.(NB: Gjelder europeiske markeder, ikke Norge)

Fendt 900 Vario MT og Fendt 1100 MT beltetraktorer vil bli til salgs i november 2017 etter landbruksmessen Agritechnica, og vil være tilgjengelig for levering fra 1. kvartal 2018.

Powered by Labrador CMS