USA elsker Linie Aquavit

Den norske tradisjonsbæreren Lysholm Linie Aquavit mottok den gjeveste prisen under USAs mest innflytelsesrike brennevinkonkurranse San Francisco World Spirits Competition.

Publisert Sist oppdatert

– Denne konkurransen er vårt felts OL og å få stå øverst på pallen er en stor anerkjennelse. Den bekrefter også at det ikke bare er et markedsføringsstunt å sende hver eneste dråpe av Linie-akevitt på reise rundt verden. Det gjør virkelig noe med kvaliteten til selve produktet, sier konsernsjef i Arcus Otto Drakenberg.

Over 1500 produkter ble vurdert i brennevinskonkurransen i USA, som er en rekord i konkurransens 15 år lange historie.

– De ulike produktene ble blindtestet av amerikanske brennevinseksperter og det var vårt flaggskip, den over 200 år gamle Lysholm Linie Aquavit, som i dag mottar gullmedaljen. Dette befester Lysholm Linie’s posisjon som verdens største akevittmerke, med et volum på 1 million liter i året, sier Otto Drakenberg i Arcus og legger til: Jeg håper alle nordmenn kan være litt ekstra stolte i dag.

Fakta om Linie

Linie referer til ekvator og betyr at akevitten har passert ekvator to ganger under modning i eikefat.


Lysholm Linie Aquavit ble oppdaget ved en tilfeldighet. I 1805 seilte briggen Trondhjems prøve fra Trondheim til Batavia (nåværende Jakarta i Indonesia) med blant annet klippfisk og akevitt i lasten. I Indonesia ble det byttet varer, men spriten ble med tilbake til Trondheim i 1807. Man fant da ut at akevitten hadde gjennomgått en foredlingsprosess i løpet av de to årene akevitten hadde ligget og modnet i fatene.


Den første til å utnytte effekten av modning av akevitt i eikefat kommersielt var Jørgen B. Lysholm. I 1821 grunnla han Lysholm brenneri- og destillasjonsfabrikk under eget firmanavn: «Jørgen B. Lysholm». Fra Trondheim ble det fra slutten av 1830-årene satt i gang direkte eksport av klippfisk til Rio og andre søramerikanske markeder. Lysholm sendte regelmessig med akevitt i eikefat for lagring om bord.


Siden 1927 har rederiet Wilh. Wilhelmsen hatt kontrakt på, og gjennomført disse transportene for Arcus. Den første turen gikk 1. august 1927 til Australia og tilbake 12. februar 1928 med linjeskipet Tungsha fra Fredrikstad.


Akevitten fremstilles i dag av Arcus i Oslo etter gammel oppskrift, og nå, som før, avsluttes eikefat-lagringen med å bli sendt tur-retur Australia med Wilhelmsens båter. Bevegelse, temperatur – og luftfuktighetsforandringene på skipets dekk, der containerne med Linie er plassert, frigjør aromaer både fra fatet, og gir en kompleks og avrundet smaksopplevelse.

 

 

Powered by Labrador CMS