Treg start på året

Seks av Norges største byer har fått økt hotellromkapasiteten, men ingen av byene har så langt opplevd en etterspørselsvekst som har vært i nærheten av å «matche» tilbudsøkningen. Slikt blir det røde tall av.

Publisert Sist oppdatert

Faktisk faller etterspørselen i flere byer.

– Dermed raser rombelegget, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

– Jeg sitter ikke på detaljkunnskap om arrangementer og prosjekter i samtlige byer, som kan forklare forskjellene. Ei heller hvilke gjestesegmenter som eventuelt øker eller går ned i volum. Vinterferiens plassering i kalenderen kan ha negativ innvirkning på februar-tallene for et par av de norske storbyene når det gjelder utvikling fra februar 2014, men uten at dette forklarer alt, sier han.

«Ned i Oslo og Bergen»

Det var 6,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Oslo med Fornebu i perioden januar-februar i år enn i tilsvarende periode i fjor. Og med «bare» 2,5 % vekst i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med 3,5 % til 56,3 %.

I samme periode steg romprisene med 1,2 % til NOK 945.

Gjennomsnittstallene for årets 2 første måneder viser at hotellnæringen i Bergen har tapt masse sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Rombelegget (kapasitetsutnyttelse) har falt fra 58,1 til 52,9 %. Dette kommer blant annet av at romkapasiteten i byen har økt med 8,6 %.

– Da er det negativt at markedet ikke vokser. Faktisk er det solgt 1 % færre hotellværelser i årets 2 første måneder enn det var i samme periode i fjor. Når vi i tillegg ser en prisnedgang med 3,9 % blir resultatet meget dårlig, sier Wiederstrøm.

Blodig i Stavanger

Situasjonen i Stavanger-området er svært alvorlig. Med hele 17,6 % flere tilgjengelige rom, en nedgang i antall solgte rom på 8,3 % og et prisfall på 5,8 %, blir konsekvensene veldig store.

 Fra bransjehold meldes det at situasjonen er meget utfordrende og at det merkes nedgang både innen overnatting og kurs/konferanse. Det hevdes at flyplasshotellene nok merker nedgangen i mindre grad enn i sentrum der konkurransen blitt større, sier Peter Wiederstrøm.

Trondheim under 50 %

Det var 9,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Trondheim med Værnes i perioden januar-februar i år enn i tilsvarende periode i fjor. Og med et 2,3 % fall i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med hele 10,5 % til svake 47,8 %.

I samme periode falt romprisene med 1,1 % til NOK 799.

Mye av skylden på nedturen skyldes altså en økning i antall rom kombinert med nedturen i oljesektoren, men Wiederstrøm sier at slikt er vanskelig å spå. Dessuten ser han også enkelte lys i tunellen.

Finnes vinnere

– Til hotellinvestorenes forsvar skal det nevnes at få eller ingen forutså det nivået oljeprisen har havnet på, og dermed de konsekvensene dette har fått for aktivitetsnivået i olje- og gassektoren. Hotellprosjekter er prosesser som kan ta flere år fra tegnebrettet til ferdig utbygging. Hoteller skal stå i mange ti-år, og det vil alltid komme noen nedturer. Til slutt skal man huske på at det selv i dårlige tider finnes vinnere, altså de som gjør det langt bedre enn gjennomsnittet. Nye, moderne hoteller med gunstig beliggenhet og dyktige operatører vil alltid klare seg over tid, avslutter analytikeren.

Av stedene som er med i undersøkelsen er det kun Molde, Drammen, Gardermoen og Lillehammer/Hamar som kan vise til positive tall. General Manager ved Scandic Seilet, Jon Arild Birkeland, peker primært på fire årsaker til oppsvingen i Molde.

- I januar i fjor fikk Molde på kort tid avlyst Ski NM. Hos var det fullt hus en hel uke som plutselig datt ut.

- Ett av hotellene i byen tror jeg har en del rom fast i forbindelse med en tunellrenovering. Stort volum.

- Prisen har gått kraftig ned.

- Vi på Seilet hadde mange gode arrangementer i februar, mer enn normalt.

 

 

Powered by Labrador CMS