ERSTATTES: Mikael Eliassen erstattes som daglig leder på The Well. Her fra åpningsdagen i desember.

The Well skifter sjef

Espen Braaten erstatter Mikael Eliassen som daglig leder på The Well med umiddelbar virkning.

De ansatte er informert om skiftet både på et allmøte og i brevs form. Styreleder Camilla Hagen Sørli, forklarer endringen slik i en e-post til Hotellmagasinet.

– Mikael Eliassen ble ansatt som pre-opening manager for The Well i november 2014. Han har gjort en formidabel jobb i denne krevende fasen, med ansettelse og bygging av The Well teamet med en rekke dyktige medarbeidere, etablering av gode driftsrutiner som tillot at vi kunne ta imot de første gjestene til avtalt åpningsdato i et velfungerende anlegg, og sist men ikke minst levert svært gode kundeopplevelser til de gjestene som allerede har besøkt The Well. Når The Well nå går over i en mer ordinær driftsfase er det naturlig at nye ressurser kommer til, og det er med glede vi derfor kan presentere Espen Braaten som ny daglig leder. Espen Braaten har lang erfaring fra detaljhandel som blant daglig leder for Gresvig og Jernia, og vi tror han kan tilføre driften viktig kunnskap og erfaring i den fasen vi nå går inn i.

Bedre enn budsjettert

I e-posten besvarer hun ikke våre spørsmål om hvorfor skiftet kommer så umiddelbart, hva reaksjonene er fra de ansatte eller hvorfor de velger å bytte ut Eliassen, til tross for at The Well har hatt bedre besøkstall enn budsjettert siden åpningen i desember.

I et brev til de ansatte på The Well utdyper hun noe: «Mikael Eliassen ble ansatt som pre-opening manager og at The Well nå beveger seg inn i en mer ordinær driftsfase. Vi har derfor kommet til enighet med Eliassen om å la nye krefter slippe til i rollen som ny daglig leder». Videre skriver hun også at «han har gjort en formidabel jobb» og at «vi er veldig takknemlig for den innsatsen Mikael har gjort i denne oppstartsfasen».

I brevet gir hun også uttrykk for at hun forstår at noen kan bli overrasket over lederbyttet.

– Dette kom nok som en overraskelse på de fleste av dere og vi beklager den usikkerheten dette kan medføre. Om det er noe dere ønsker å snakke om eller har spørsmål - vær så snill å ta kontakt, enten med oss eller ledergruppen. Husk, vi kan bygge så stort og flott spa vi bare vil, men uten dere betyr det ingenting.  Det er dere som leverer gjesteopplevelser hver dag. Noe dere gjør veldig bra, og skal fortsette med fremover. Vi har stadig økende besøkstall og er med på å skape historie. Vi har ingen tid å miste og derfor har vi nå en ny daglig leder klar til å styre skuta videre i samarbeid med dere alle, skriver Hagen Sørli.

– En del av avtalen

Hotellmagasinet har i dag snakket med Mikael Eliassen og han bedyrer at det ikke er noe dramatikk i skiftet, selv om det skjedde raskt.

– Jeg var pre opening manager og daglig leder i oppstartsfasen og skulle ha ansvaret til de følte at The Well var godt i gang. Ja, det skjedde brått, men det var også en del av avtalen. Jeg har hatt en veldig god tid på The Well og nå leverer vi også gode tall. Vi hadde rundt 3500 besøkende i desember og til nå rundt 5000 i januar. Det er gledelig.

Krevende rolle

Men hvorfor bytte når det går så bra?

– Det har vært en del av planen hele tiden. Jeg skulle starte og så overlate det til noen andre. Jeg pendler fra Kragerø og ideelt sett er det en fordel med en daglig leder som er tettere på The Well. Det skal lages en ny kultur, så det krever mye å være leder.

Til toppen