FÅR FRI: Det legendariske verket til Richard Prince skal i seks uker "hjem" til Astrup Fearnley på Tjuvholmen.
FÅR FRI: Det legendariske verket til Richard Prince skal i seks uker "hjem" til Astrup Fearnley på Tjuvholmen.

THE THIEF slipper hesten fri

Det legendariske kunstverket «THE HORSE THIEF» av Richard Prince, er midlertidig sluppet fri fra hotellobbyen på Tjuvholmen.

Anledningen for det storstilte kunstbyttet i THE THIEF-lobbyen er en stor Richard Prince-utstilling hos nabo museet Astrup Fearnley på Tjuvholmen. Det unike kunstverket har vært utlånt fra museet til hotellet siden åpningen i 2013 og har på mange måter blitt et The Thief-varemerke over hele verden. Frem til 6. april skal det glede de besøkende hos Astrup Fearnley.

Selve flyttingen var en omfattende operasjon.

– Ja, det var litt av en operasjon å få verket av Richard Prince ut av hotellet. Vi måtte fjerne det høyeste vinduet i lobbyen og hele seks mann måtte bære det videre til museet, sier kommunikasjonssjef for The Thief, Siri Løining.

En erstatning som begeistrer

Det er imidlertid en god erstatning som skal pryde lobbyveggen i tiden fremover. Nå er det nemlig Laura Owens «Untitled», fra 2015 som møter gjestene. Kunstkurator Sune Nordgren er full av begeistring.

– Vi er selvsagt veldig glade for at samarbeidet med Astrup Fearnley Museet fortsetter på en måte som er både kreativt og givende for begge parter. At vi har fått låne et så fint verk av Laura Owens, mens det ikoniske Prince-maleriet er ute på tur, bekrefter bare hvor høyt museet vurderer The Thief som en viktig «show case» for deres fineste malerier, sier Nordgren.

NB: Saken fortsetter under bildet!

VIKAREN: Dette fantastiske verket av Laura Owens skal vikariere mens hesten er på ferie.


Når det gjelder Laura Owens (født 1970) har hun nettopp hatt en stor soloutstilling på anerkjente Whitney Museum i New York, hvor hun presenteres på følgende måte:

«I over tjue år har den Los Angeles-baserte kunstneren Laura Owens vært en pionér med sin innovative tilnærming til kunsten. Dette har gjort henne til en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i sin generasjon».

Hun er kjent for å til stadighet skifte artistisk uttrykk, og beskriver seg selv på følgende måte:

«I try not to have any habits. If I’ve done something, I try to do something else.»

«En malerisk tidsmaskin»

At Owens er å regne som eksperimentell og utforskende, bekreftes også av Patricia Tveter, registrar hos Astrup Fearnley. Hun forteller også at ideen til «Untitled» dukket opp på en relativt utradisjonell måte.

– Hennes konseptuelle malerier kan betraktes i forlengelsen av en vestkystbasert maleritradisjon hvor John Baldessaris eksperimentelle sammensetninger av tekst og bilder er toneangivende. Owens maleriske collager er sammensatt av et mangfold av referanser som overføres til silketrykk som igjen bemales. Da Owens pusset opp hjemme fant hun avispapir fra husets byggeår, 1942, gjemt i veggene. Hun lot seg fascinere av nyhetene og annonsene i avisen som var fra månedene etter Pearl Harbor-angrepet. Disse avisene dannet grunnlaget for en serie malerier som «Untitled» er del av, hvor avissidene ble skannet og satt sammen med utklipp fra både eldre og nyere magasiner og aviser og komponert til collager i Photoshop. Dette ble deretter silketrykket på lerretet som igjen ble malerisk bearbeidet av Owens. Ved nøye observasjon kan man se at lerretet består av både ekte og trykkede penselstrøk. Resultatet er en slags malerisk tidsmaskin der Owens utforsker grensene mellom bilde, tekst og det maleriske, forteller Tveter.

Det anerkjente kunstverket til Laura Owens stilles ut på THE THIEF frem til 6.april.

Til toppen