Hotellsjef ved Clarion Hotel Energy i Stavanger, Sigurd Lindland, er enig i at Stavanger må satse på mer enn olje.

– Sats på mer enn olje

Oljekrise betyr hotellkrise i Stavanger. Nå er det bred enighet om at det bør satses på flere bransjer.

– Det er ekstremt viktig å satse på mer enn én hest.

Truls Engstrøm, instituttleder for Norsk hotellhøgskole ved UiS, bruker en hest som metafor på oljenæringen når han snakker om krisen som stadig blir verre for Stavanger-hotellene.

I forrige uke skrev Dagens Næringsliv at inntektene per hotellromrom i Stavanger-regionen har falt med 26,5 prosent i januar-februar i forhold til samme tid i fjor. Det er mest i landet. Stavanger-regionen ligger langt foran nest verst i klassen, Bodø, som har en nedgang på 14,2 prosent. I samme periode har Stavanger fått 17,6 prosent flere rom, viser tallene utarbeidet av Benchmarking Alliance.

Turisme og landbruk

Dårlige tider og mindre aktivitet i oljenæringen får skylden. Engstrøm mener det er viktig å løfte blikket mot andre bransjer og industrier.

– Hotellnæringen styres av etterspørselen av rom, som igjen er styrt av oljenæringen. Mye av businessen i vårt distrikt er oljerelatert. Det er viktig å satse på andre industrier, som turisme. Preikestolen er et fyrtårn som kan utnyttes. Ellers har vi oppdrett og matproduksjon. Det gjelder å tenke nytt og annerledes. Vi har en by med veldig flinke hotellfolk. Jeg har stor tro på at de kommer seg igjennom denne perioden, sier Engstrøm til RA.

Får støtte

Hotellfolket deler de samme tankene. Sigurd Lindland, hotelldirektør ved Clarion Hotel Energy, vil ha flere store messer og konferanser til byen.

– Det gjelder å få Stavanger på konferansekartet. Vi må bli bedre på å utnytte de flotte fasilitetene som finnes ved Forum-området, sier Lindland til RA.

OPTIMISTER: Det var stor optimisme blant snorkutterne da Clarion Hotel Energy ble åpnet i fjor høst. Nå er det tøffere tider.

Clarion Hotel Energy åpnet like før ONS i fjor. Lindland mener det er plass til mer enn bare oljemesse på det enorme messeområdet.

– Vi er nummer én med ONS. Men hvorfor bruker ikke andre bransjer Stavanger? Hvorfor kan vi ikke ha store byggebransjemesser her? Det er investert nesten to milliarder kroner i området. Alt er rigget og klart til å ta imot andre messer, konferanser og utstillinger, poengterer Clarion-direktøren.

Kjetil Andersen i eiendomsutviklingsselskapet Base Property er enig.

– Det gjelder å markedsføre regionen riktig. Vi kan ha alt fra hundeutstillinger til oljemesse, sier Andersen, som er involvert i Choice-hoteller som kommer på Bjergsted og det kommende hotellet i Havneparken i Sandnes.

– Vi bygger hoteller for 50 år fram i tid. Man må tenke lenger enn nedturen i oljebransjen. Likevel er det viktig å være investeringsvilje. Et hotell er ganske udatert etter 15–20 år. Man må hele tida tenke nytt overfor kundene og markedsføringen av regionen, sier han til RA.

– Det bygges i gode tider

Tilbake på Hotellhøgskolen synes Engstrøm det er vanskelig å si om Stavanger-regionen har for mange hoteller.

– Beslutningene om å bygge nye hoteller er tatt for lenge siden – når det var oppgang. Kjedene har analytikere som følger godt med. Valgene om å satse i Stavanger er nok veloverveide valg, sier Engstrøm, som likevel påpeker at flere hoteller kommer til å slite.

 

 

Til toppen