POPULÆRT: Lofoten er et populært mål for mange utenlandske turister. Foto: iStock.

Nytt rekordår for hotellene

Turistene strømmer til Norge og i fjor var det 22,6 millioner overnattinger ved norske hoteller. Det er fire prosent høyere enn det forrige rekordåret, 2015.

Sulten etter å oppleve rå norsk natur, som i Reine i Lofoten (bildet) ser ikke ut til avta med det første. Tallet på utenlandske hotellovernattinger gikk nemlig opp med 10 prosent sammenlignet med 2015 og utgjorde i alt 6,6 millioner.

Av de utenlandske overnattingene var svensker igjen i flertall med 805 000 overnattinger. Deretter følger tyskere og briter med henholdsvis 731 000 og 653 000 overnattinger. Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

"Kina-boom"

SELFIE-TIME: Kinesiske turister øker mest. Foto: China Tourist Agency.
SELFIE-TIME: Kinesiske turister øker mest. Foto: China Tourist Agency.

Men med 103 000 flere overnattinger, en økning på hele 38 prosent, har kinesere igjen den største absolutte økningen i tallet på overnattinger sammenlignet med 2015. Det er ventet av tilstrømmingen av kinesiske turister bare vil fortsette de kommende årene, spesielt siden vanskelighetene i forholdet til Kina, nå er ordnet opp i.

Norske overnattinger gikk i samme periode opp 2 prosent til 16 millioner. Totalt var det en økning fra 2015 på 4 prosent i antall hotellovernattinger. Hotellene sto for 22,6 millioner overnattinger, mens campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem hadde over 11 millioner overnattinger i fjor.

Ferie og fritid dominerer

Tallet på overnattinger i forbindelse med ferie- og fritid dominerer med 52 prosent av overnattingene i 2016. Det er en oppgang på 6 prosent fra 2015. Kurs- og konferanseovernattinger og yrkesovernattinger steg med henholdsvis 5 og 2 prosent.

Sammenlignet med 2015 gikk losjiomsetningen på hotellene opp med 4 prosent, fra 13,2 milliarder kroner til 13,7 milliarder kroner. Gjennomsnittsprisen per rom var 6 kroner eller 1 prosent høyere i 2016 enn i 2015.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen