REKORD: Årets SMAK-messe slo flere rekorder.

Nye rekorder for SMAK

SMAK 2017 og parallellmessen Mat & Emballasje nådde nye høyder. Tett på 29.500 besøkende fant veien til Lillestrøm.

For SMAK 2017 var også det faglige programmet under messen større enn noen gang, og det ble avholdt 11 konkurranser og hele 40 inspirerende foredrag. 

– Vi la stor vekt på å sette sammen et spennende og variert program med et høyt nivå innenfor digitalisering, trender og bransjens suksesshistorier, forteller prosjektleder for SMAK 2017, Torill Engelberg.

Godt samarbeid

Bak SMAK 2017 står en samlet og aktiv bransje og med gode samarbeidspartnere.

– Uten bransjens engasjement, innsats, flotte stands og konkurranser på et høyt nivå, hadde ikke denne suksessen vært mulig, berømmer Engelberg.

Besøkstallet totalt sett var noen hundre høyere enn i 2014 og tallene blir enda penere om man dykker lenger ned i materien. Blant annet er det verd å merke seg at det var en betydelig økning i antallet som besøkte avdelingen for alkoholholdig drikke på SMAK 2017. Avdelingen hadde denne gang 6750 besøkende, noe som er en økning på rundt 20 % sammenlignet med forrige SMAK-messe i 2014. (Saken fortsetter under bildet)

MYE BESØK: Alkoholavdelingen hadde ekestremt gode tall under årets messe.
MYE BESØK: Alkoholavdelingen hadde ekestremt gode tall under årets messe.


Fin arena

OPTIMIST: Svært mange forsøkte seg som glassknusere hos Glass4ever. Uten særlig suksess...
OPTIMIST: Svært mange forsøkte seg som glassknusere hos Glass4ever. Uten særlig suksess...

– Vi er veldig godt fornøyd med året messe, sier daglig leder Joe Harald Strand i BFSN.

– Jeg sitter igjen med mange positive inntrykk, og har absolutt følelsen av at dette var en god møteplass for en bransje i vekst. Mange av de jeg snakket med, ga uttrykk for at de hadde stort utbytte av å være tilsted på SMAK 2017, sier Joe Harald Strand.

– Dette er nok en av de beste SMAK-messene vi har vært på, mener markedssjef Frode Hval i Joh. Kaffe. – Vi opplevde et vanvittig trykk den første dagen, og hadde hver dag mange gode samtaler med kunder og beslutningstakere fra hele bransjen. Vi er også fornøyde med stand-løsningen vi hadde, og vi fikk vist frem bredden i tilbudet vårt. Jeg er spesielt glad for at vi fikk gjort dette sammen med våre maskinleverandører, fremhever Frode Hval.     

Høy standard

SMAKELIG: Hos Oluf Lorentzen var det mye godt å smake på.
SMAKELIG: Hos Oluf Lorentzen var det mye godt å smake på.

– Det var utrolig høy standard på messen i år, mener kjededirektør Jan Arstad i Nortura Proff. – Det er kanskje den beste SMAK-messen noensinne! Mange av utstillerne hadde lagt ned mye innsats i sine stands, og mange hadde mye og godt innhold i det de presenterte, mener Arstad.

– Ellers hadde messen et bra faglig program, og besøket på messen og hos Nortura Proff har generelt vært veldig bra, fremhever Arstad som også kunne glede seg over at Nortura Proff sin stand ble kåret til messens beste.

– Vi har hatt mye besøk på standen vår, både av kunder og besøkende som har vært nysgjerrige på hva vi driver med.

Også innkjøpsdirektør Morten Karlsen i NHO Reiselivs innkjøpskjede er godt fornøyd med SMAK 2017.

– Vi hadde mange spennende besøkende, og nådde mange potensielle medlemmer. Jeg synes også aktivitetsnivået var bra og seminarprogrammet var faglig sterkt. Dette var kort sagt en god messe, sier Karlsen.

Evaluering

– Vi starter nå arbeidet med å evaluere SMAK 2017. Det omfatter bl.a. en spørreundersøkelse blant utstillere og besøkende. De tilbakemeldingene vi får her, vil igjen gi et godt utgangspunkt for å lage en innholdsrik og spennende SMAK-messe i 2020, sier Torill Engelberg, prosjektleder for SMAK 2017.

Her blir det Quality-hotell

— Bodø is "booming" og vi skal være en del av det, sier eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, som i samarbeid med direktør Morten Chr. Jakhelln og Hundholmen Byutvikling skal bygge hotell i Bodø. Les hele saken

Til toppen