Disse seks kokkene kjemper om å bli Norges kandidat i Bocuse d'Or Europe 2016.

Nespresso med Bocuse-avtale

Et felles fokus på høy kvalitet gjør at Nespresso og Bocuse d’Or Norge signerer samarbeidsavtale.

Bocuse d’Or Norges viktigste oppgave er å løfte frem og utvikle norske kokketalenter. Nå knytter Nespresso bånd til kokkeeliten gjennom en avtale med Bocuse d’Or Norge.

Helt siden den første konkurransen ble arrangert i 1987 har norske kokker gjort det bra i verdens mest prestisjefylte gastronomiske konkurranse.

Har felles verdiplattform

I følge presidenten for Bocuse d’Or Norge, Lars Erik Underthun, bygger samarbeidsavtalen mellom Nespresso og Bocuse d’Or Norge på gode felles verdier og oppfatninger om betydningen av kvalitet fra råvare til bord.

– Vi ser frem til et godt samarbeid som både fremmer felles interesser knyttet til talentutvikling og til å spre kunnskap og inspirasjon til de gode måltidsopplevelsene til hverdags og fest, sier Underthun.

Både Bocuse d’Or Norge og Nespresso er avhengige av å bygge faglig kompetanse, kvalitet, faglig respekt, samt nasjonal og internasjonal forankring. Mesterskapet i Lyon inspirerer alle som jobber med eller har interesse for mat. Nespresso ønsker at den positive utviklingen innenfor det norske kokkemiljøet fortsetter, og vil bidra til at norske kokketalenter også i fremtiden imponerer internasjonalt.

– Vi ønsker med dette samarbeidet å knytte sammen to sterke merkevarer som representerer fokus på høy kvalitet. Å få være med på å fremme en høy internasjonal standard innen mat og drikkekultur her i Norge er utrolig spennende. Vi samarbeider allerede med noen av verdens beste kokker på tvers av kontinentene, og å få dette formalisert her i Norge også, er noe vi har gledet oss til, sier Anette Langseth, Commercial Manager B2B i Nespresso Norge.

Vil ha flere kaffekompetente kokker

Riktig harmonisering av kaffe og kunnskap om råvarene, er like viktig som det er for vin. Dette samarbeider Nespresso allerede med kokker og vinkelnere over hele verden for å få mer bevissthet rundt.

– Ved flere anledninger har vi samarbeidet med kokker som arbeider på noen av verdens beste restauranter, hvor flere har stjerne i Michelinguiden. Her har det blitt brukt kaffe i matrettene, noe som gir måltidet et unikt preg. Vi har naturligvis fokus på at et godt måltid avsluttes med en god kopp kvalitetskaffe. Hvis måltidet avrundes med en dårlig kaffe, vil det ofte prege hele måltidets opplevelse og totalinntrykket blir dårligere, sier Langseth.

Samarbeidsavtalen med Bocuse d’Or Norge og Nespresso er en avtale som vil gi et tettere samarbeid mellom kaffeprodusenten og de som representerer landets beste kokker. Nespresso vil i tillegg til kaffefaglig kompetanse og rådgivning, gi økonomisk støtte og sørge for tilstedeværelse på viktige arenaer for begge parter.

 

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen